Open source a business

Michal Kubecek mike na mk-sys.cz
Čtvrtek Listopad 28 20:48:38 CET 2002

On Thu, Nov 28, 2002 at 08:01:52PM +0100, Kovar Jan wrote:

> zacali vyvijet vlastni databazi. Fandove jinych databazi mi snad prominou,
> ale bez ohledu na kvalitu, tady stoji Oracle, MS SQL a zbytek. Ale SAP

No, co já vím, ta hierarchie vypadá trochu jinak:

1. Oracle, DB/2
2. Sybase, MS SQL
3. ostatní

> IMHO tak propracovane. Skoleni v cestine treba nejake jsou, ale jen na
> nektere distribuce a nevim, jak jsou v tom zainteresovany firmy, ktere ty
> distribuce vydavaji. S certifikacema taky netusim, jak to je. Myslim, ze u

Nevím, jak to dělají ostatní, ale ve školeních, kde působím jako lektor,
se snažím, aby závislost na konkrétní distribuci byla pokud možno minimální.
Podle reakcí účastníků soudím, že jim to tak vyhovuje. Samozřejmě že pokud
si zaplatíte školení přímo u SuSE, bude to asi trochu jiné, ale u nezávislé
firmy k tomu celkem není důvod.

S certifikacemi je to poněkud složitější. Problém vidím v tom, že aby
certifikace k něčemu byla, musí mít především dostatečnou důveryhodnost
už ten, kdo certifikuje. Bohužel (aspoň u nás) chybějí takoví "giganti",
kteří by měli dostatečnou úroveň a všeobecný respekt, aby mohli
certifikovat ostatní. Vyjma výrobců distribucí, ale tam se asi nemá smysl
bavit o nezávislosti.

> [...]
> nenajdeme (jsme prilis na vychode republiky, platy jsou tu nizke a neni tu
> moc firem, ktere chteji certifikaci na linux a certifikovany linuxak nebude
> delat jinde za 15 tisic mesicne. Takze budeme hledat, kdo ma zastoupeni v
> CR. Zustava Suse. Suse posle lidi, zaplatime nejakych 250 tisic za instalaci
> a zprovozneni clusteru. Najit certifikovaneho Microsofta by bylo jednodussi
> a za tu cenu instalace clusteru bychom zaplatili W2K server sakumprdum. No
> tohle je pouze pohled z me strany. Mozna je to nekde jine.

Ta myšlenka, kdy si zákazník vybere technologii a nástroje a pak hledá
někoho, kdo mu pomocí nich vyřeší zadání, je mi docela proti srsti.
Řekl bych, že je to specialita IT, kde má každý manažer pocit, že on
tomu rozumí nejlíp. Dokážete si to představit třeba ve stavebnictví?
IMHO je vhodnější celou logiku výběru otočit. Třeba takto:

  1. oslovíme firmy, které mají kvalitní reference
  2. necháme je zpracovat nabídku řešení; výběr technologie
     necháme na nich; koneckonců, oni jsou ti odborníci
  3. nezávislou důvěryhodnou firmu necháme zpracovat posudky
     jednotlivých projektů; jde-li o hodně peněz, může být
     i oponentů více
  4. vybereme si

Minimálně část firem to skutečně dělá tak, jak jsem popsal.

                                                        Michal Kubeček