RH8 - spravny cas na zmenu distribuce

Lumír Jasiok lumir.jasiok na vsb.cz
Pátek Říjen 11 15:07:31 CEST 2002

On Fri, 11 Oct 2002, Daniel Kminek wrote:

> Dne čt 10. říjen 2002 23:44 jste napsal(a):
>
> Mohl by jste to konkretizovat prosim? Mluvite o lepsi sprave balicku, tedy
> nejakem grafickem rozhrani, nebo o lepsich vlastnostech samotneho systemu deb
> oproti rpm? Rozhodne je pravda ze sprava balicku, tedy graficka, byla v
> Redhat v kazde verzi kterou jsem videl spatna. Kpackage prakticky nefungoval
> a v Redhat 8.0 je instal package je naprosto nepouzitelny. Ale zpet k me
> otazce. muzete rici konkretne jake vyhody ma system deb oproti rpm?
> Dekuji

Dobry den,
precetl jsem si vsechny prispevky na toto tema, ktere se dnes v konferenci
objevily.

Rad bych reagoval na nektere pripominky/dotazy, ktere zde zaznely. Byl
jsem zadan, abych konkretizoval lepsi spravu balicku Debianu oproti RH.

Nemel jsem na mysli graficke rozhrani, protoze ja zadne nepouzivam (to
ale neznamena, ze neexistuje), ale opravdu o lepsich vlastnostech systemu.
Kombinaci systemu apt + dselect tvori mimoradne pruzne prostredi pro
spravu balicku. Jeden z duvodu meho prechodu na Debian byl prave system
spravy balicku.

Byl zde vysloven i nasledujici argument:
>Zkousejte, co chcete, za par let vas uvitame zpet u Redhatu. :-)

Ja osobne s timto nesouhlasim. Pouzivam Debian jiz cca. tri roky a nemam
ani tu nejmesi chut ci potrebu prejit zpet. Rikejte tomu jak chcete, treba
zarputilost, ale ja tomu rikam spokojenost s distribuci, kterou
pouzivam. Tim nechci rict, ze Debian je to jedine prave. Kazdy ma jine
zvyky, pozadavky, priority. Nikoho nikam nenutim, jen se snazim pomoci z
pohledu cloveka, ktery byl pred par lety ve stejne situaci jako puvodni
pisatel.

Dale zde zaznel navod na instalaci po siti pomoci Debian-netinst. To je
samozrejme moznost, ale znam jeste jednodussi reseni:
Staci si vytvorit Rescue a Root disketu + disketu na ktere bude ovladac
sitove karty a muzete vesele instalovat po siti. Staci zavest a
nakonfigurovat sit a pripojit se na nejaky mirror Debianu.

Padl zde i argument, ze pro Debian nejsou vzdy k dispozici napr. hw
ovladace. Abych rekl pravdu, tak jsem se s takovouto situaci jeste
nesetkal, ale tim nechci rict, ze to neni pravda. Je pravdou, ze i ja
obcas narazim na problem s tim ,ze dany soft neni ve verzi pro Debian ani
nejsou k dispozici zdrojove soubory. Zvlaste v tomto smeru vynika
IBM. Zatim jsem vsak tento problem dokazal tak ci jinak obejit.

Dalsi dotaz byl na to, zda lze pod Debianem rozebehnout ViaVoice. Odpovim
jednim slovem. Lze. Viz odkaz:

http://viavoice.sparklist.com/9904/msg00060.html

Dale zde byl dotaz na "filosofii ovladani". Ja jsem ve svem puvodnim mailu
napsal "filozofii a ovladani". To je ponekud rozdil. Tou filozofii jsem
myslel hlavne to, ze u vyvojaru RH je na prvnim miste cil vydat 2 x rocne
release, zatimco vyvojari Debianu pren novym releasem vse VELMI VELMI
peclive zkoumaji (napriklad je zvykem pripravovanou distribuci na nekolik
mesicu "zmrazit", neprijimat nove balicky, jen opravy stavajicich). Na
vysledne distribuci to pak jde videt. Sice neni tak "in", ale je opravdu
"stable".

Pokud ma nekdo jeste zajem o diskuzi, pak se nebranim diskuzi, ale mozna
bude lespi si psat mimo konferenci at nezatezujeme ostatni nasi vymenou
nazoru.

S pranim krasneho dne

Lumir Jasiok

--

  Lumír Jasiok      	Student VSB-TU Ostrava
  email:          	Lumir.Jasiok na vsb.cz
  MOTTO: 	 	Unix je user-friendly, ale sve
                	pratele si vybira.