Samba jako PDC - jak na absolutni splynuti se siti Windows? (long)

Dan Ohnesorg Dan na feld.cvut.cz
Pondělí Říjen 21 12:13:49 CEST 2002

Dne Wed, Oct 16, 2002 at 07:32:51PM +0200, Vaclav Dvorsky napsal:

> Jenze letos prisla akce, kdy nas pohltilo ministerstvo. Celou nasi sit,
> ktera je vetsi nez jejich vlastni, se rozhodli zaclenit do sve site.
> Pozvali nas na seminar, kde nas pozadali o spolupraci. To bylo asi tak
> naposledy, kdy jsme mohli vyjadrit sve nazory k jejich predstavam. Mam
> pocit, ze se tam nahore ani nikdo neobtezoval zjistit, co vsechno u nas
> vlastne funguje a jak. Pominu detaily jako ze ziji v predstave, ze mame
> W2K atd. Rozhodne je vubec nezajima, ze se u nas bezne provozuje UNIX.

To je celkem normalni. Vsechna ministerstva prechazi na Windows 2000,
protoze uz i na vlade si vsimli, ze zabezpeceni dosud ve statni sprave
nasazenych windows 95/98 je neskutecne ubohe a tak prechod naridili. A
celkem se ani nedivim, ze nevybrali Unixove reseni, protoze pri kvalite
prumerneho informatika ve statni sprave by to neslo. Jednak by se to
nenaucil a jednak si priznejme, ze by to jak Unix, tak Linux neskutecne
poskodilo, protoze nemuze byt nic horsiho, nez kdyz nekdo nasadi Unix,
nezvladne spravu, system bude pet dni ze sedmi nefunknci a pak pujde do
windows (ktere sice nezvladne take, ale ze padaji windows je jaksi normalni
a ani nebude potreba o tom nejak zvlast mluvit).

> nastaveni proxy serveru v Exploreru (faktura 1.500,- Kc), jak nastavim

Diletant, na ministerstvu zdravotnictvi se to samozrejme konfiguruje samo a
neda se do toho sahnout (coz je IMHO dobre).

> Ja vydrzim docela hodne, ovsem pri ne-ukazce instalace Norton AntiVirus
> jsem si uvedomil, ze integrace nasi site do site ministerstva ohrozuje
> muj Linux. Zjistil jsme totiz, ze ten AntiVirus nejde nainstalovat. Ma
> nejakou serverovou a klientskou cast, ktera se instaluje z toho serveru.
> A potrebuje admin sdileni, ktere i ve sve siti mam, ale ono to asi
> nestaci. Pokud je server Windows, klikne se tam nekam na server a na
> stanici zacne instalace. Se Sambou to vyhodilo chybu.

Tohle je stejne jako u AVP neresitelne. Ty servrove strany nebezi ani pod
wine a pro linux neexistuji.

Samba sice umi poskytnout vetsine klientu stejnou funkcnost jako NT server,
ale dlouho a nebo spise nikdy, nebude umet participovat treba na
sychronizaci AD, nebude umet spustit ovladac tiskarny na strane serveru, aby
znej vytahla device mode a podobne speciality. Existuji reseni, treba od CA,
ktera to umi (resp. lepe receno supluji), ale ta jsou daleko za horizontem
bezneho klikace na ikony.

> Kdybych Linux neudrzel, ztratila by pro mne ta prace smysl. Linux mne
> bavi cim dal tim vice a chci s nim delat. Odinstalace by byla uplne
> posledni kapka, protoze tusim, ze drive nebo pozdeji prijdou na radu i
> opravdove UNIXy.

No to prijdou. Ale ono je mist pro Linux adminy dost a dost a za mohem lepsi
penize nez je tabulkovy plat s 100% osobnim ohodnocenim. Je sice smutne, ze
linux ze statni spravy mizi (i me ted zrusili na ministerstvu zdravotnictvi
jeden linuxovy a jeden novellsky server), ale je to bitva, kterou asi nelze
v dane chvili vyhrat a tak je lepsi naprit sve sily do toho, aby nebylo
navenek videt, ze statni sprava nasazuje jeste masivneji windows. To znamena
bojovat za to, aby si nechali do tech windows napsat softwery, ktere budou
komunikovat v otevrenych standardech a hlasite bojovat treba proti tomu, ze
ministerstvo financi nechalo na zakazku napsat javovskou aplikaci pro podani
danoveho priznani, ktera ale jaksi s jre od sunu nebezi (to je zahada co, co
s tim asi budou delat ted, kdy microsofti java umrela).

Lidi se nakonec tyka mnohem vice to rozhranni. Bezne ceske ministerstvo ma
radove jednotky stovek pocitacu. To treba z americkeho pohledu neni ani
nijak velka sit, to je spise pidisit. Ale vali ven dokumenty, ktere se
tykaji statisicu a nam by melo jit hlavne o ty statisice. Aby podnik, ktery
prejde na linux nemusel udrzovat nekde jeden windows stroj pro komunikaci se
statni spravou.

zdravim
dan

DDDDDD
   OO  OO              work: +420 2 24352785;+420 2 24972109
    OOOO               home: +420 311 679679;+420 311 679311

Marketing:
 My spotrebitele nezneuzivame. Delame jenom to, ze je podrzime
 dokud je nezneuziji prodavaci.