Vyjednavani s Red Hat - licencni politika, zmeny v RH distribucich apod.

Michal Kubecek mike na mk-sys.cz
Středa Říjen 23 01:24:48 CEST 2002

On Wed, Oct 23, 2002 at 12:21:38AM +0200, Juraj Bednar wrote:

> Vdaka Stanovi, ktory mi toto forwardol som tiez zrusil distribuciu
> redhatu v ,,nasom'' obchode. Chcem len pripomenut, ze bohuzial na takuto
> trapnu hovadinu maju svoje pravo.
>
> Ja len cakam, kedy Free Software Foundation zakaze redhatu pouzivat svoj
> trademarkovany nazov GNU a budu musiet kvoli tomu prerabat celu
> distribuciu. Este, ze tu mame Debian, ktorych nezaujima predajnost, ale
> pouzivatel...

Podobné uraženecké a fundamentalistické postoje jsou důsledkem nepochopení
toho, že každý autor má nezadatelné právo naložit se svým dílem, jak uzná
za vhodné. Pokud ho dá k dispozici pod GPL, je to jeho volba. Někomu se
GPL nelíbí a raději svá díla šíří pod BSD-style licencemi, případně různými
variantami MPL, IPL apod. Někdo se rozhodne šířit svá díla pod ryze closed
licencí. Někdo jiný se rozhodne nešířit svá díla vůbec.

Nevím, jestli si uvědomujete, jak obrovské množství práce se za distribucí
jako Redhat skrývá. A že ty lidi, kteří na ní pracují, musí někdo z něčeho
zaplatit. Proto Redhat zvolil určitý obchodní model a snaží se uživit, není
to vůbec jednoduché. Stejně tak u SuSE zvolili jiný obchodní model a Debian
ještě jiný.

Licence založené na tom, že dílo lze libovolně modifikovat a dále šířit,
ale pouze pod změněným názvem, nejsou zdaleka tak výjimečným zjevem, jak
by se vám mohlo zdát. Autor se tím chrání před rizikem, že bude činěn
zodpovědným za něco, co nemůže naprosto nijak ovlivnit. V případě CD
vypálených ze stažených imagí to může vypadat divně, ale osobně dokážu
pochopit, že Redhat chce mít plnou kontrolu nad tím, co se pod názvem
Redhat distribuuje a prodává (byť za režijní cenu). Podívejte se na zdejší
archiv za poslední dva týdny: nikdo z těch, kdo si stěžovali, že jim to
či ono v Redhatu 8.0 nechodí, ani na vteřinu neváhal nad tím, koho označit
za viníka. Redhat chce mít prostě jistotu, že bude-li mu někdo nadávat,
bude mu nadávat právem. To je jeho volba, já ji respektuji a vyzývám
všechny, aby ji respektovali také.

Pokud se vám politika Redhatu nelíbí, nic vám nebrání zvolit jinou
distribuci, najdete-li takovou, která vám bude lépe vyhovovat. Ale nedává
vám to právo (ani morální) plivat na něj kvůli tomu špínu.

                                                            Michal Kubeček