Letni a zimni cas

Jan Houstek housj0am na alma.karlov.mff.cuni.cz
Úterý Říjen 29 14:12:24 CET 2002

> UTC neni astronomicky cas, ktery je silne treba

Co to znamena "je silne treba"?

> f) UTC cas je cas od casu upravovan na zaklade astronomie, to by se s
> casem delat nemelo...:-)

[...]

> Copak to je TAI? To zase nic nerika mne....

GMT je tzv. stredni slunecni cas 0. poledniku, tedy 0:00 hodin odpovida
okamziku dolni kulminace stredniho slunce (stredniho proto, ze v dusledku
nerovnomernych zmen rektascenze slunce behem roku neni doba mezi
kulminacemi praveho slunce konstantni). Jake jsou nuance mezi GMT a UTC
nevim, ale asi to nebude nic podstatneho.

Podstatne je to, ze v dnesni dobe lze (a ma dokonce smysl) merit cas s
takovou presnosti, ze si zaciname vsimat toho, ze se rotace Zeme zpomaluje
a navic je lehce nerovnomerna. Takze mame na vyber ze dvou moznosti:

1) budeme pouzivat cas, ktery je v nejakem (dobre definovanem) vztahu k
astronomii (rotaci zeme, poloze slunce apod.)

2) budeme pouzivat naprosto nezavisly cas, ktere ukazuji jakesi atomove
hodiny - zarizeni, ktere ma presnost v radu nekde kolem 10^-13, tedy asi
chyba jedne vteriny za milion let

Pripad 1) je pripad UTC. Musime se ale smirit s tim, ze cas od casu ho
musime zkalibrovat o nejake ty jednotky, maximalne desitky sekund.

Pripad 2) je pripad TAI. Nemusime nic kalibrovat, proste porad bezi jeden
cas. Nez system urci cas napr. v CET, tak ale musi nekde sebrat informaci
o prepoctu TAI na UTC, ktera se muze cas od casu menit.

Systemovejsi je asi 2), ale v 99% pripadu je to uplne fuk.

-- Honza Houstek