TAI->UTC->GMT (Re: Letni a zimni cas)

Úterý Říjen 29 15:35:07 CET 2002

	Dekuji vsem za dalsi rozsireni obzoru, prece jen se jiz nejakou
petiletku astronomii nezabyvam vice nez nekolikere kouknuti na krasnou
nocni oblohu...:-)

	Nicmene mel bych tedy, kdyz uz jsem tuto debatu vyprovokoval, nekolik
otazek, ktere souvisi aspon trochu se zamerenim konference:

1. Proc pri instalaci (napr. Red Hat Linuxu) je volba casove zony a
nasledne, zda-li cas v CMOS je v UTC nebo v lokalnim case? Jak jsem
pochopil zavery ostatnich diskutujicich, je to ve skutecnosti oboji
uplna blbost, protoze co se tomu nejvice blizi muze byt maximalne GCT -
lide, stejne jako casovac na MB (v PC) si 30.6. ani 31.12. neposouvaji
hodinky o dvojsekundu, ani se nedozvidaji vysledek comitetu (IERS)...:-)

2. Jak se presne meri TAI, pripadne jak se zjisti, ze mame chybu?
Dokazal nekdo odhalit nepresnost treba v atomovych hodinach, ktere to
meri a nebo nas TAI cas je cas, ktery si myslime (lidstvo), ze merime
presne? Jak se da ta chyba poznat - z nebeske kinematiky ne, tam je
nepresnosti vice, jakou vztaznou soustavu tedy mame dale na vyber
(polocas rozpadu nejakych castic, spektralni analyza prvku...?)?

3. Vim, ze se uvadi, ze presnost atomovych hodin je takova makova,
nicmene nikdo netvrdi, ze je 100% presna, jak tedy tu nepresnost
eliminovat, podle ceho, jaky je absolutni rozdil a jak ho ziskat?

4. Merim-li cas, resp. jsem pasivni prijimac napr. systemem Network Time
Protocol, jak se do serveru se stratum 0 podsunou vysledky IERS ci
jinych korekci - mysleno |TAI - UTC| - domnivam se, ze vetsina je S0 je
pripojena na GPS ci radiove systemy, tudiz se ridi UTC casem, krasa, ale
to jsme furt skoro o sekundu (potencialne) jinde...:-)?