TAI->UTC->GMT (Re: Letni a zimni cas)

Úterý Říjen 29 16:02:23 CET 2002

On Tue, 29 Oct 2002, Ing. Pavel PaJaSoft Janousek wrote:

> 1. Proc pri instalaci (napr. Red Hat Linuxu) je volba casove zony a
> nasledne, zda-li cas v CMOS je v UTC nebo v lokalnim case? Jak jsem
> pochopil zavery ostatnich diskutujicich, je to ve skutecnosti oboji
> uplna blbost, protoze co se tomu nejvice blizi muze byt maximalne GCT -
> lide, stejne jako casovac na MB (v PC) si 30.6. ani 31.12. neposouvaji
> hodinky o dvojsekundu, ani se nedozvidaji vysledek comitetu (IERS)...:-)

Hodiny v kazdem pisicku jdou sejdrem, takze se musi pravidelne
synchronizovat s vnejsim zdrojem: coz je UTC nebo lokalni cas (cili
UTC + posun o nekolik hodin, kde hodina je 3600 sekund).

V praxi je to na unixovych systemech tak, ze se tvari, ze pocitaji sekundy
od urciteho pocatecniho okamziku, ale zaroven chteji drzet krok s UTC,
jenze pro prestupne sekundy pouzivaji pstrosi politiku a proste je
ignoruji. Vysledek je takovy, ze unixovy systemovy cas je proste
priblizne pocet UTC dni od pocatku epochy nasobeny 86400, pricemz fakt,
ze nektere UTC dny maji 86401 sekund, se schova do celkove nepresnosti
hodin.

> 2. Jak se presne meri TAI, pripadne jak se zjisti, ze mame chybu?

Soucasna oficialni definice sekundy je odvozena od zareni emitovaneho
konkretnimi elektrony v nejakem konkretnim izotopu cesia. Tedy pokud tu
definici uz zase nezmenili. :)

Puvodne byla sekund 86400-ta cast nejak definovaneho prumerneho slunecniho
dne, ale ta potvora Zeme rotuje prilis nepravidelne a navic se jeji rotace
zpomaluje. A prave kvuli zpomalovani rotace se musi vkladat ty prestupne
sekundy, aby se casem nestala obdoba toho, proc musela byt papezem Rehorem
provedena reforma kalendare (male chyby se akumulovaly tak dlouho, az to
zacalo byt prilis napadne). I kdyz...v Cine je pry z moci uredni jedna
casova zona podle Pekingu a vzdalenym provinciim taky nezbylo, nez se
smirit s tim, ze jim slunce podle hodinek vychazi v poledne. :)

> 3. Vim, ze se uvadi, ze presnost atomovych hodin je takova makova,
> nicmene nikdo netvrdi, ze je 100% presna, jak tedy tu nepresnost
> eliminovat, podle ceho, jaky je absolutni rozdil a jak ho ziskat?

To by musel odpovedet nejaky odbornik na konstrukci atomovych hodin,
nicmene jak jsem psal vyse, urcity druh atomovych hodin je za urcitych
podminek 100% presn ex definitiones. Nas problem jen spociva v tom, jak ty
podminky dodrzet. TAI se, jak uz bylo receno, odvozuje z mereni asi 200
ruznych hodin, coz mj. umoznuje eliminovat vetsinu lokalnich poruch

> 4. Merim-li cas, resp. jsem pasivni prijimac napr. systemem Network Time
> Protocol, jak se do serveru se stratum 0 podsunou vysledky IERS ci
> jinych korekci - mysleno |TAI - UTC| - domnivam se, ze vetsina je S0 je
> pripojena na GPS ci radiove systemy, tudiz se ridi UTC casem, krasa, ale
> to jsme furt skoro o sekundu (potencialne) jinde...:-)?

NTP ma specialni bit, kterym stratum 1 (nikoli 0) servery vcas varuji, ze
se blizi prestupna sekunda. Ovsem tuto informaci musi ziskat odnekud
zvenci.

--Pavel Kankovsky aka Peak
"Welcome to the Czech Republic. Bring your own lifeboats."