TAI->UTC->GMT (Re: Letni a zimni cas)

Jan Houstek housj0am na alma.karlov.mff.cuni.cz
Úterý Říjen 29 19:35:39 CET 2002

> 	Ano je to mozna hloupe a blbe se to predstavuje, ale Vas primer s mirou
> vzdalenosti (rovnez jednotka SI) je to kupodivu daleko jednodussi -
> pokud vim, existuje oficialni 1m meridlo nekde v dobre strezenem
> trezoru, klidne se s tim metrem muze stat cokoli, muze se dokonce samo
> zmensovat/zvetsovat, porad to bude 1m od ktereho bude odvozeno vse, co
> se delek tyce - totez v oblasti mereni casu IMHO schopni nejsme....

Jeden metr uz dlouho neni delka toho prototypu ulozeneho v Sevres u
Parize. Je to vzdalenost, kterou urazi svetlo za 1/299792458 sekundy
(dusledkem je i to, ze rychlost svetla je ex definitione 299792458 m/s).

No a jedna sekunda je doba 9192631770 period zareni odpovidajiciho
prechodu mezi dvema hladinami zakladniho stavu izotopu caesia 133 (coz
nefyzik muze chapat proste jako jakousi vlastnost toho atomu).

Jaky je tedy podle vas rozdil v mereni casu a delek?

> 	Na urcite aplikace dostatecne, ovsem na udcite je to tak akorat to
> minimum, ktere mame k dispozici, abychom vubec mohli pokracovat ve
> vyzkumu a neco merit... 1m se zdal jeste nedavno dostatecny zaklad,
> navic presnejsi nez loket, palec & spol., dnes jsme v IT 'bezne' na
> urovni setin mikrometru - tedy 10-8 a v jinych vednich oborech daleko
> dal, myslite si, ze z hlediska casu neni ten problem porovnatelny?
> (napr. otazka, zda-li existuji castice, ktere se jako minimalni
> rychlosti pohybuji rychlosti svetla apod.; prekonat rychlost
> vzduchu bylo nedavno rovnez cirou utopii...)
  ^^^^^^^
Patrne jste mel na mysli zvuku.

Aby nedoslo k nedorozumneni. Mel jsem na mysli, ze jsme schopni merit s
touto presnosti, nikoliv s presnosti na 10^-14 s. To co ja jsem napsal
znamena, ze muzeme nejaky casovy udaj v radu rekneme hodin nebo dni zmerit
s presnosti na 14 platnych cifer. O tom, jak je v absolutni hodnote ten
udaj velky, jsem se ale vubec nezminoval.

Ovsem kdyz uz se snazite naznacit, ze se v urcitych oborech lidi dostavaji
do tak kratkych casovych intervalu, tak mate pravdu, neni to dloho, co je
mozne se diky ultrakratkym pulsum divat na procesy, ktere trvaji radove fs
(1 fs = 10^-15 s).

-- Honza Houstek