TAI->UTC->GMT (Re: Letni a zimni cas)

Středa Říjen 30 09:14:34 CET 2002

Jan Houstek wrote:
> Jeden metr uz dlouho neni delka toho prototypu ulozeneho v Sevres u
> Parize. Je to vzdalenost, kterou urazi svetlo za 1/299792458 sekundy
> (dusledkem je i to, ze rychlost svetla je ex definitione 299792458 m/s).

	Cili jinymi slovy chcete rici, ze jsme jiz prekonali rychlost svetla a
ani to nebyla svetova senzace... protoze pokud je c = 299792458, pak
jsem urcite cetl o pokusech, kde se hralo s ruznymi vecmi, treba
zakrivenim apod. a rychlost svetla, pokud mne pamet neklame byla
2999XXXXXX... a myslim, ze to nebyl ojedinely pokus (jak uz jsem psal,
treba o casticich, kde jejich - rika se klidova rychlost? - je prave
rychlost svetla, pokud poklesne zanikaji. Ono s tou relativitou bude
jeste zrejme velika sranda...

> No a jedna sekunda je doba 9192631770 period zareni odpovidajiciho
> prechodu mezi dvema hladinami zakladniho stavu izotopu caesia 133 (coz
> nefyzik muze chapat proste jako jakousi vlastnost toho atomu).

	Nejsem chemik, ale neni zde spousta vlastnosti vcetne teploty, okolniho
prostredi, mnozstvi vseho zareni (vcetne toho, ktere jeste nejsme
schopni detekovat) atd... => definice se zda na prvni pohled naprosto
presna, ale ve skutecnosti nejsme s to postihnout presne podminky...(?)

	Myslim to vazne, v IT mam jasne (i v analogickych obvodech) definovano
co je 1 log a 0 log a vim, co to znamena a dale to pouzivam, zde mi to
tak rigorozni nepripada... mohu se vsak mylit.

>   ^^^^^^^
> Patrne jste mel na mysli zvuku.

	Samozrejme...:-)

> s presnosti na 14 platnych cifer. O tom, jak je v absolutni hodnote ten
> udaj velky, jsem se ale vubec nezminoval.

	To je v poradku, protoze to zatim nemame uspesne k cemu urcovat,
protoze pevny bod ve Vesmiru (kdyby byl), tak v tomto pripade by nam
IMHO nestacil....

> Ovsem kdyz uz se snazite naznacit, ze se v urcitych oborech lidi dostavaji
> do tak kratkych casovych intervalu, tak mate pravdu, neni to dloho, co je
> mozne se diky ultrakratkym pulsum divat na procesy, ktere trvaji radove fs
> (1 fs = 10^-15 s).

	A jak jsem v popularni literature (rozumej nikoli vedeckych pracech,
ale take ne povidacky) cetl, je to presne to minimum, abychom odkryvali
svet, o kterem jsme mnohdy nemeli ani tuseni, ale teoreticky nam v
rovnicich neco vychazelo (asi jako dalsi planety za Plutem)...