Porusenie GPL - dilema

Pavel Janík Pavel na Janik.cz
Sobota Září 21 23:56:42 CEST 2002

   From: Dan Ohnesorg <Dan na feld.cvut.cz>
   Date: Sat, 21 Sep 2002 23:36:46 +0200

   > Jenze UL neni ve vetsine pripadu majitelem autorskych prav (ano patri jim
   > instalator, nejake nastroje na spravu a co ja vim, co si tam pribalili).

Souhlasím. BTW - já jsem o UL vůbec nemluvil. Mluvil jsem obecně a tudíž to
platí pro UL i pro cokoli jiného.

   > A nevoli FSF vyvolava to, ze ani autori GNU progamu nemaji pristup ke zmenam,
   > ktere UL udelal v jejich programech.

To je teď také naprosto v pořádku, protože žádný UL zatím není.

FSF má pouze obavy, aby potom (tj. po uvedení UL) nebyla licence
porušena. To, co jsi napsal Ty, není pravda. Zatím si autoři UL provádí své
úpravy pro své vlastní potřeby, a protože výsledek nedistribuují mimo,
nikdo nemá ani trochu jim do toho co mluvit. Bradley Kuhn (výkonný ředitel
FSF) pouze naznačil, že by bylo dobré, aby UL ukázal obsah NDA. Proč, to
jsem naznačil už v minulých dopisech. Existuje podezření, že je porušena
licence GNU GPL. BTW - já tu NDA neznám, nicméně podezření mám taky ;-)

   > A to neni zdaleka jen problem UL, s tim je na stiru i redhat s jejich
   > neverejnym bug tracking systemem a modifikacemi treba gcc o kterych se
   > i autori dozvidaji az po vydani distribuce.

To je taky naprosto v pořádku. Jakmile jsou ihned s distribucí zveřejněny
provedené patche, není nikde problém. Myslím, že se opět dostáváme
k tzv. "Milanovu morálnímu dodatku licence GNU GPL"... Je někde v licenci
ke gcc napsáno, že patche se musí primárně poslat autorům a pak teprve
mohou být zařazeny? To v GNU GPL není. Pokud to autor takto chce, musí pro
svůj produkt zvolit jinou licenci. GNU GPL pro něj není ta správná.

   > Jenze ja citim zasadni rozdil v tom, kdyz nekdo vytvori program a kdyz nekdo
   > shromazdi cizi programy a zabali je do zlate krabice.

Takže do toho pleteš morálku? Viz výše ;-)

Ano, je to rozdíl. Nicméně GNU GPL v sobě žádné takové rozdělení neobsahuje
a dokonce dovoluje takovou krabici vytvořit. Patří to k základním svobodám,
které GNU GPL uživatelům nabízí. Ty chceš někomu bránit vytvářet takové
krabice? Čili modifikace již existujících programů pod GNU GPL? Kterého
programu konkrétně se to týká? Pozor, ať sám neporušíš podmínky této
licence:

You may not impose any further restrictions on the recipients' exercise of
the rights granted herein.

GPL je opravdu velmi dobře postavena. Obdivuji všechny, kdo se na ní
podíleli. Tak dokonale promyšlenou věc jsem ještě neviděl.
--
Pavel Janík

if (user_specified)
    /* Didn't work, but the user is convinced this is the
     * place. */
                  -- 2.4.0-test2 drivers/parport/parport_pc.c