Commercial: Linux na CD-vychazi Red Hat 9

Ivo Panacek ivop na regionet.cz
Středa Duben 9 13:19:51 CEST 2003

Dne středa 09 duben 2003 12:07 jste napsal(a):

> a v čem konkrétně máte připomínky k použití RH ve vaší firmě ??
> v čem je "podpora" Debianu lepší ?

Omlouvám se předem všem za zapojení do téhle "diskuze"
aniž měním Subject.

Nevím, jak Debian, ale i o něm uvažuji jako o horkém kandidátovi
místo RedHatu. RedHat používáme intenzivně už od verze 4 na mnoha
strojích převážně umístěných u zákazníků. Takže ho budu měnit velmi nerad,
protože už téměř poslepu vím, kam sáhnout, když je problém a balím
si sám spoustu RPM za účelem přehlednější instalace na spoustu strojů.

Platit "podporu" za každou jednotlivou mašinu je nereálné a hlavně
dle mého nesmyslné. (Mám ji snad platit i za virtuání stroje běžící
pod VMWare, které používám na testování ?)

Zdálo by se mi zcela na místě platit za distribuci jako takovou a za to,
že budu mít k dispozici security updaty rozumnou částku. Nevím, jaká
částka by to měla být, to teď ponechme stranou.
Ale rozhodně se mi to nechce platit za každý počítač.
A už vůbec nechci platit "podporu" ve formě konzultací apod.

Souhlasím, že RedHat má plné právo stanovit si svou vlastní licenční
a cenovou politiku.
Ty dosavadní mi vyhovovaly, nové mi zatím ještě nejsou úplně
jasné, ale domnívám se, že mi prostě vyhovovat nebudou.
Třeba se to ještě změní.

Prozatím ale už jen čekám na SuSE 8.2 a to si pak porovnám
s Debianem, zda mi bude stát za to, učit se nový balíčkovací
systém, způsob distribuce, ...
(s oběma jsem si již v minulosti hrál a administruji pár strojů
s Debianem i se SuSE, takže dost tuším, co mě čeká)

Obě tyto distribuce by mi z licenčních a cenových hledisek
vyhovovaly, takže jedna z nich rozhodně na serverech postupně
RedHat nahradí.

Na desktopech používám zatím Linux sám, takže tam
na těch pár strojích (doma, v kanceláři a na notebooku)
zůstanu prozatím u RedHatu.

A nakonec trošku víc k tématu: myslím, že nikomu (mně ne)
nevadí kupovat si Linuxové distribuce a další software
pro Linux za peníze v krabicích nebo on-line: (PS: vyšel VMWare 4),
ale nezdá se mi (od RedHatu, nevím, zda to dělají i jiní) rozumné
omezovat možnost redistribuovat (vlastně zdarma) iso obrazy CD,
které jsou zdarma poskytovány.
Ale když už to bohužel omezí, je možné s tím nesouhlasit, ale ...

Ivo Panáček