Commercial: Linux na CD-vychazi Red Hat 9

Radek Vybiral Radek.Vybiral na vsb.cz
Čtvrtek Duben 10 09:36:29 CEST 2003

On Wed, 9 Apr 2003, Karel Salavec wrote:

> Sice se zpozdenim, ale radeji reaguji na puvodni prispevek.
>
> IMHO byla nabidka pana Drvoty VELMI spatne formulovana, takze opravdu takto
> by dochazelo k poruseni licencnich podminek.
> Spravne (?) zneni by melo vypadat asi takto:
>
> Nabiime vypaleni ISO obrazu RH 9 za cenu medii a manipulacni poplatek, coz
> dohromady cini XX Kc.
> Pokud mate zajem, muzeme poslat na dobirku. V tom pripade k cene pripoctete
> YY Kc za postovne a balne.

Ale to je přeci jedno, jak ta nabídka stojí, zda se tam použijete slovo za
cenu médií nebo už cenu výslednou.

Důležité je, že se odehraje následující scénář: Zájemce si nějak zvolí
požadované tituly, objedná si, přijde mu třeba potvrzení o objednávce a za
týden mu přijde dobírka, ve které bude fakturou doloženo, že jedna strana
dodává druhé straně za sjednanou cenu nějaký výrobek.
V té chvíli je uskutečněn OBCHODNÍ PŘÍPAD a tady stanovila firma
RedHat Inc. podmínky, za jakých je toto možné s jejími produkty dělat.

Mě se podmínky šíření distribuce Red Hat nelíbí stejně jako ostatním, ale
je to jednou produkt firmy, má na to právo a jak pravil klasik: může se
nám to nelíbit, můžeme proti tomu protestovat, ale to je asi tak jediné,
co se proti tomu dá dělat. Je škoda, že polovina diskutujících hledí na celou
záležitost pouze z pohledu toho, že nějaký Béda Trávníček z Horní Dolní za
pomalým modemem nebude mít možnost získat Red Hat Linux. Je nutné se na
to dívat z pohledu firmy, která má nějaké duševní vlastnictví a na něj
uplatňuje nějaká práva a nemůže být v pořádku, že se ty práva budou
porušovat, byť by to bylo v zájmu uspokojení požadavků našeho Bédy.

Např. v případě produktů firmy SuSE není pro nikoho nijak velkou morální
překážkou zakoupit klasickou krabici za cenu přesahující tisíc korun,
protože možnost získání této distribuce, kromě od kamaráda, je již pomocí
FTP serveru no a stejně tak si potom už můžu stáhnout navíc přímo již
hotové originální ISO obrazy distribuce RedHat Linux.

Určitě se tu nevede žádná kampaň za to, aby se omezila možnost zájemců
dostat se k distribuci Red Hat, ale poukazuje se tu na to, že způsob,
jakým se to v České Republice praktikuje je v rozporu s tím, jak to
stanovila firma Red Hat Inc.

R. Vybíral