Legalni vypalovani CD vs. Red Hat?

Kovar Jan Kovar_J na tese.cz
Úterý Duben 15 12:49:28 CEST 2003

> Nerad se opakuju, ale problem je jasny a zrejmy.
> Milan Kerslager

Smazal jsem vas e-mail, abych trosku zkratil mail. Predpokladam, ze kazdy,
koho tato diskuse zajima, ho cetl a vi, o cem byl, nebo si jej najde. A ted
k obsahu.

Neposlouchate. Nectete. Nediskutuju ani se nehadam o tom, jestli je to
pravne jasne nebo neni. Po pravni strance skutecne neni o cem mluvit.

Ale uz drive jsem naznacoval na prikladu, ze jsou okamziky, kdy bych se
primlouval pro primhoureni oci. Evidentne trvate na tom (a ja naprosto chapu
vase stanovisko, jen jsem jineho nazoru), ze pokud je neco dano zakonem, tak
zadne primhurovani oci neexistuje. Me stanovisko je takove, ze jsou chvile,
kdy vec je z lidkeho hlediska prijatelna, ale odporuje zakonu. A muj nazor
je, ze v urcitych pripadech a pouze do urcite miry!! (to je dulezite)!! se
da poruseni zakona tolerovat. Aby to bylo uplne jasne pokusim se uvest par
prikladu.

Vsichni, jak tu jsme, platime nejakou castku z prazdnych CD, kopirek, papiru
do tiskaren atd. jiste organizaci, bez ohledu, jestli jsme je pouzili pro
kopirovani dila chraneneho autorskym zakonem (ci jinym zakonem) a nebo pro
nahrani vlastnich dat. Je tu nekdo, komu se povedlo ziskat nejakou castku od
teto organizace, protoze na vypalenych CD distribuoval svoje dilo? Asi ne.
Ale plati take. Po strance zakona je vse v poradku. Je to v poradku i po
strance lidske? Moralni? Proc to platime? Protoze se CD pouzivaji k
nelegalnimu kopirovani. Takze se zavede nejaky poplatek, ktery plati
vsichni. Plati ho i ti, kteri neporusuji zadny zakon, a plati ho za ostatni.
Jak by se vam libilo, kdyby se stat rozhodl, ze nemuze pochytat vsechny
lumpy (vrahy, zlodeje), tak si proste kazdy rocne odsedi tri dny jako pausal
za ty lumpy, co se nepodari chytit. (Priznavam, neni to moje myslenka.)
Silne kafe, ale nevidim moc rozdil. Myslite si, ze je to v poradku jen
proto, ze je takovy zakon?

Dalsi priklad (z poradu nedavno uvedeneho v jedne nasi TV):
Exekutor muze zabavit majetek i v pripade, ze ma pouze podezreni, ze dluznik
se pohybuje na urcite adrese. Staci "DUVODNE PODEZRENI". Cili staci, kdyz
vase sousedka sdeli exekutorovi, ze u vas videla cloveka, ktery dluzi nejake
penize, vy se vratite domu a najdete zapeceteny byt, ze ktereho vam odnesli
veci. Muzete si stezovat, pozadovat majetek zpet. Kdyz uspejete, tak si ho
na vlastni naklady muzete dovezt domu. Kdyz neco mezi tim prodaji, tak mate
smulu. Co udelate s exekutorem? Nic. On postupoval podle zakona. Cili jeho
konani je legalni. Je i moralni? Skutecne vam to prijde v poradku?

A posledni kousek (bohuzel) z realneho zivota:
4 nasi osmnactileti spoluobcane tmavsi pleti napadnou vasi tehotnou
manzelku, ktera pracuje v obchode a jednoho z nich nedavno chytla pri
kradezi. Vy ji budete branit a jednomu z nich zlomite ruku. Nasledne vas
odsoudi k pokute za ublizeni na zdravi. Podle zakona. (prosim nehadejme se,
jestli to je nebo neni mozne. u nas to proste mozne je) Takze dle zakona to
bylo OK. Bylo to OK i moralne?

Je mi jasne, ze jsem pouzil dost silne priklady. Ale potreboval jsem, aby
bylo jasne, o cem mluvim. Ze nelze apriori rict, ze kdyz to neni dle zakona,
tak je to spatne.

A vratim se na zacatek.

Pokud mame studenta, ktery zije nekde mimo vetsi mesto, a chce si obstarat
Redhat, ktery je volne ke stazeni na netu. Je bohuzel limitovat pomalou
linkou telecomu. Nema v dosahu internetovou kavarnu, ktera by umoznovala
stazeni takoveho mnozstvi dat. A ten student si objedna ty CD u firmy, ktera
mu je vypali pouze za naklady na vypaleni (nehodnotim, co sem patri) a
postovne, tak ja bych nerekl ani slovo. A mel bych stale ciste svedomi.

Pokud to ta firma pali na zisk, kupuji to firmy, je to jine kafe. A taky
nevim, jak je to v pripade zde propirane firmy. Ale IMHO se na to ani nikdo
nezeptal. Proste to bylo proti zakonu, tak jsme je odsoudili. Nezda se vam,
ze jsme drsnejsi naz BSA? Skutecne nikdo z nas tady v konferenci nema na
svem pocitaci ani jednu pisnicku, kterou si nekoupil? Nikdo (z tech, co to
umi) si nepustil film v divx aniz by vlastnil original DVD?

Doufam, ze panove, kteri si o me nejspis udelali spatne mineni, pochopili,
proc mam jiny nazor nez oni a neodsoudi me jen kvuli tomu rozdilnemu nazoru.

TNX