site a routovani

Jaroslav Jirásek jirasek na egerius.cz
Středa Duben 23 10:51:17 CEST 2003

Dobry den,
mam problem, ktery neumim vyresit:

Provozuji mensi bezdratovou sit s jednim AP a asi 10 klienty.
AP ma IP adresu 192.168.1.1, pro klienty jsem vymezil rozsah IP
2-14 (uz nebudu uvadet 192.168.1.)
Klienti jsou jak na linuxu, tak na windows.
Linux pouzivam tam, kde je za jednou antenou vice pocitacu,
je to tedy router.
Windows je na pocitacich uzivatelu, kteri maji bezdratovou kartu
primo v PC (kde neni potreba pripojit dalsiho uzivatele na jednu antenu).
Za linuxovymi routery jsou take windows uzivatele (ty uz samozrejmne na
dratech).
Za jednim linux klientem je jine PC s linuxem, ktere ma pristup na internet.
Pro pocitace za linux routery jsem vymezil rozsahy dle masky
255.255.255.240,
takze za linux routerem s IP 2 jsou windows stanice s rozsahem IP 32-47
(32 a 47 nepouzivam, protoze si myslim, ze by se nemely diky masce 240
pouzivat,
33 ma dratova sitova karta v pocitaci, takze mi zbyva uz jen 34-46).
Do internetu je pripojen pocitac s IP 34.
Linuxovymi pocitaci mam obsazeny IP 1-5, 6 az 11 pouzivaji windows.
A ted resim, jak spravne nastavit routovaci tabulky. U linuxu to neni
problem,
na kazdem stroji udelam:
route add -net 192.168.1.32 netmask 255.255.255.240 gw 192.168.1.2
route add -net 192.168.1.48 netmask 255.255.255.240 gw 192.168.1.3
atd...
a vychozi brana je 192.168.1.2.
To same bych mel nastavit na windows klientech (samozrejme jen na tech, co
jsou
v rozsahu IP 2.14). Ty pocitace s windows, co jsou uz za nejakym linuxem
nemaji problem (napr nastavim IP 35, masku 240 a gw 2). Ale u tech windows
co jsou primo napojeny na AP bych musel take zavest tu tabulku, co je
nahore.
A to nechci, protoze uzivatele si to stale vselijak preinstalovavaji,
samozrejme
by si tu tabulku neumeli nastavit, byl by treba muj zasah.
Pokud si ji nenastavi, tak je problem, ze kdyz chteji komunikovat s nekym za
linuxem,
tak paket leti nejdriv na PC s IP 2 a ten uz ho spravne posle zpet na treba
3 a dal na 50...
Pretezuje to bezdratovou sit.
Otazka zni, jak z toho, jak to mam predelat? Je ten muj navrh topologie
spatny?
Napadlo me posilat vsechno na AP (IP 1) a ten by to pak spravne posilal dal,
ale protoze
napr. linux stroj s IP 3 je na jednom ethernetu s pc s ip 2, tak router na
AP posila nejake
icmp pakety, ze by paket s cilovou IP 2 nemel byt posilan pres router s IP
1.

No je to pekne dlouhy. Snad to nekdo zkusi prelouskat a poradit mi, doufam
ze pochopite,
co mam na mysli.

Dekuji, Jirasek