Re: dva monitory

Oak Oak.brno na seznam.cz
Čtvrtek Duben 24 15:50:26 CEST 2003

Dobrý den,

Dne 24. duben 2003, Jan Kasprzak, <kas na informatics.muni.cz> napsal:

> :   a) bez Xinerama - nejdou pretahovat okna aplikaci mezi
> :                     monitory
>
> 	Ale zato muzou mit obe obrazovky jiny rozmer a bitovou hloubku.
>
> :   b) s Xinerama - jdou pretahovat okna
> :
> 	Ale obe obrazovky musi mit stejny jeden rozmer i bitovou hloubku.

To rozhodně není pravda. Viz. Xinerama-HOW-TO, viz. můj počítač s
15"(1024x768) a 17"(1280x1024) monitory. Musela být stejná barevná
hloubka, ale četl jsem někde (suse sdb), že to novější Xka už dovolují;
mám na to taky volby v GUI správci (nezkoušel jsem, přijde mi to
nepraktický).

> Navic muzou byt problemy s vlastnostmi, ktere jedna grafika umi a druha
> treba ne nebo dela jinak (YUV overlay/xvideo, 3d akcelerace).

To je správná poznámka. Nevýhod a problémů je dostud dost, i když se
to mílovejma krokama lepší. Některý (můžou být specifický pro můj HW)
problémy:
- nelze akcelerovat 3D obraz
- po startu (kdm) se mi druhý monitor zapne na rozlišení 800x600, ačkoli
jsem mu jako jediný povolil 1024x768. Restart Xserveru (ALT+E) vše spraví.
- spuštění TV na druhém monitoru vede k okamžitýmu totálnímu zatuhnutí
systému
- někdy se okna (ty malý, typu "kopírování souboru" nebo malýho obrázku
otevřenýho v gimpu) otevřeou v tzv. "mrtvým prostoru" "pod" druhým
monitorem a neexistuje způsob, jak je odsud dostat (uvolnit část
obrazovky,
zavřít a znovuotevřít :-( )
- další drobnosti by se našly...

Proč teda používám Xineramu? Myslím že její přednosti výrazně převyšujou
všechny nedostatky (kterých s časem ubývá). Hlavně považuju za naprosto
nezbytný nějakým způsobem dostat okno z jednoho monitoru na druhý (nemusí
to být hned přesunutím, stačilo by nějaký odeslání), jinak většinou
pozbývá
druhý monitor smyslu...

> -Yenya

Zdraví,