Vlastnikem znamky LINUX neni Linus Torvalds

Radek Vybiral Radek.Vybiral na vsb.cz
Pátek Duben 25 14:32:10 CEST 2003

On Mon, 14 Apr 2003, Michal Vymazal wrote:

> Az potud je "tady a ted" vse v poradku. Nicmene, neni to nahodou tak, ze
> oblast patentu a ochrannych znamek je jedna z veci, za kterou je CR
> kritizovana v souvislosti se vstupem do EU? Linus asi znamku Linux
> nezaregistroval primo v CR, ale u nejakeho mezinarodniho uradu. A je docela
> dobre mozne, ze tomuto mezinarodnimu uradu se budeme muset se vstupem do EU
> podridit.

Jak jsem slíbil, zjišťoval jsem situaci kolem ochranné známky v ČR a
přeposílám výsledek:

Vlastníkem ochranné známky Linux na území ČR je firma Aps Brno, s.r.o.
Více viz výpis z Ůřadu průmyslového vlastnictví:
http://wdb.upv.cz/rs/oz.ozdet?lan=en&xcisp=98389

Ochranná známka Linux je registrována u United Statets Patent and
Trademark Office, pod registračním číslem 1,916,230 na jméno Linus
Torvalds.
http://tess2.uspto.gov/bin/showfield?f=doc&state=d3i63b.2.159

Jelikož mají ochranné známky teritoriální charakter, je možné registrovat
stejné ochranné známky i v jiných státech, pokud nepožádá vlastník o
jejich ochranu i v jiných státech. I když podle mě nepříliš jasné
Madridské dohody by mělo platit datum známky v US, registraci na našem
území není v rozporu s žádnou obecně závaznou smlouvou. Tato skutečnost
mi byla ústně potvrzena pracovnicí na úřadu průmyslového vlastnictví.

Protože jsem se nikde nedozvěděl, s jakým úmyslem byla registrace firmou
APS Brno provedena, požádal jsem je o oficiální vyjádření, které jsem
promptně obdržel od p. Lubomíra Ptáčka, jehož část odpovědi cituji:

==============
   Registrace Linuxu naší firmou je čistě obranný akt,
   neboť jsme učinili špatnou zkušenost. Našel se jistý ing. Němec
   (bratr ministra Igora N.), který naši firmu žaluje za neoprávněné
   užívání zn. Unix, kterou si zaregistroval a navíc na nás podal
   trestní oznámení.
   Abychom předešli podobným nepříjemnostem (hodiny
   výslechů na policii, shánění důkazů apod.), rozhodli jsme se
   zaregistrovat značku Linux. Prohlašuji nicméně, že NIKDY PROTI NIKOMU
   NEBUDEME UPLATŇOVAT NÁMITKY ZA ZNEUŽITÍ a každý může se značkou Linux
   nakládat dle libosti, jde skutečně jen o obranu.

Lubomir Ptacek        Phone:(+420) 541 240 398
ApS Brno s.r.o        Fax:  (+420) 541 211 479
Bozetechova 2         Mobil:(+420) 603 495 999
CZ-612 66 Brno        mailto:ptacek na aps-brno.cz
Czech Republic        http://www.aps-brno.cz
=================

Protože mi nebylo jasné, jak přesně byla míněna věta: "každý může se
značkou Linux nakládat dle libosti", požádal jsem p. Ptáčka o upřesnění v
tomto smyslu:

   Je v pořádku a vy jakožto vlastník známky v ČR to akceptujete, že je
   na materiálech ohledně operačního systému Linux uváděn jako vlastník
   Linux Torvalds, trademark registrační číslo 1,916,230 zapsaný ve
   Spojených Státech.

Odpověď na tuto otázku byla kladná, akceptují výše uvedené upřesnění.
Tlumočím také přání p. Ptáčka, že nestojí v tomto případě o publicitu, že
na základě jejich registrace nebudou uplatňovat žádná práva vůči
třetím osobám.

Myslím, že by se sumář k celé věci měl objevit také na nějakých veřejných
stránkách, nejlépe www.linux.cz.

R. Vybíral