Zaseknuti mysi pri odhlaseni roota...

Michal Kubecek mike na mk-sys.cz
Úterý Srpen 12 00:16:01 CEST 2003

On Mon, Aug 11, 2003 at 11:55:55PM +0200, Petr Vileta wrote:

> Muzu rucne editovat httpd.conf a take to delam, pokud jde o maly zasah, ale
> pokud potrebuji prekonfigurovat napriklad 50 veci najednou, radeji pouziju
> webmina.

Naopak, právě při hromadné změny jsou command line nástroje mnohem
výhodnější než GUI.

>          Ja vim, webmin pracuje v jinem rezimu a nemusim byt nalogovany jako
> root, ale existuje spousta GUI konfiguratoru, ktere ale funguji jen pokud je
> clovek jako root nalogovan. Smirte se s tim, ze jak se bude linux postupne

Chci aspoň jeden příklad konfiguračního nástroje, který nespustíte, aniž
byste se nalogoval do KDE jako root. O žádném nevím. Všechny, o kterých
vím, můžete spustit pomocí su. Dokážete uvést aspoň jeden konkrétní
příklad, na co je potřeba se do KDE jako root nalogovat?

> rozsirovat mezi lid obecny (cti BFU), tak bude neustale pribyvat GUI toolsu
> a lidi, kteri linux bez GUI nebudou schopni pouzit, tak jako dnes Windows.

A jak to souvisí s problémem? Ať si používají grafické konfigurační
nástroje. Ale trvám na tom, že není nejmenšího důvodu, aby se logovali
do KDE jako root.

> Proto se domnivam, ze neni vhodne nekoho hubovat za to, ze se do KDE/GNOME
> loguje jako root, ale naopak silne tlacit na linuxove tvurce, aby GUI bylo
> tak bezpecne a dobre naprogramovane, ze muze klidne pod rootem pracovat.

I kdybyste stoprocentně vyloučil chyby KDE, nikdy nevyloučíte chyby
uživatele.

> Jinymi slovy nenadavat lidem, kteri prejdou od Windows k Linuxu, ale snazit
> se udelat Linux stejne, dokonce vice graficky prijemny a ovladatelny, nez ty
> wokna.

Kdy a kde jsem nadával těmto lidem? Jediný příspěvek, jehož obsah se
termínu "nadávání" blížil, pocházel od původního tazatele.

>        Jako DOS (jakykoliv) odesel do propadliste dejin a uz jen malo lidi
> zna par jeho prikazu, zrovna tak tam postupne odejde Linuxova textova
> konzole. Ostatne pocitace Mac byly graficke od sameho pocatku, jestli se
> nemylim a proto byly tak slavne, ze dokonce i Gates casto "opisoval".

Mýlíte se. Velmi hluboce se mýlíte. Shell nemůže už z principu odejít
do "propadliště dějin". Bez něj by vám totiž to krásné grafické prostředí
nenaběhlo. V čem si myslíte, že jsou napsány všechny startovací skripty?

Nehledě na to, že ani DOS zdaleka ještě neodešel do propadliště dějin.
Třeba zrovna nedávno jsem instaloval v jedné firmě počítač s Linuxem,
protože jejich skladová aplikace napsaná ve FANDu běžela pod dosemu
bez problémů - na rozdíl od Windows.

                                                          Michal Kubeček