Kterak pres druhou sitovou kartu pripojit druhy pocitac k internetu?

Honza Houstek houstek-lists na utf.troja.mff.cuni.cz
Čtvrtek Srpen 14 01:53:06 CEST 2003

> Jsem pripojen k internetu pres kabelovku rychlosti 128kbit/s. Doma mame
> podnajemnika a ja mu prislibil, ze bude moci k internetu pristupovat
> take (ma notebook se sitovou kartou a nainstalovany OS GNU/Linux).

OS na cilovem klientovi neni dulezity. Vse zajimave se deje na tom
sprostredkovavajicim pocitaci.

> Koupil jsem tedy druhou sitovou kartu, najemnik zainvestoval kabely.

Je to doufam crosswired kabel.

> Domluvili jsme se take na quote 32kbit/s pro neho.

S tou quotou to neni zcela trivialni, to bych vam doporucoval resit az ve
druhem kole.

> Ovsem to je jiz bod, ze ktereho se nemohu pohnout. Sitim naprosto
> nerozumim a tak ani nevim, co bych mel pripadne hledat.

No primarne byste mel hledat neco o tech sitich, protoze toto neni
konference o sitich, ale o linuxu. A je hodne velky rozdil mezi dotazem
"jak zaridit najemnikovi pristup na internet?" a dotazem "jak se v linuxu
dela IP maskarada?" (ten prvni sem nepatri, ten druhy s primhourenim vsech
tri oci ano).

> Otazky:
>
> 1) Co vse potrebuji kde nastavit, abych ten notebook mohl pripojit?

Musite mit zkonfigurovane obe sitove karty. Tu venkovni jako obvykle, tu
vnitrni na nejakem privatnim subnetu. Musite mit povoleny routing a
spravne nastavenou routovaci tabulku. A do tretice musite nejlepe pomoci
iptables zajistit maskaradu (s pripadnymi doplnky, ktere si poradi s
uchylnymi protokoly jako je treba aktivni ftp).

> 2) Musim se nejak vrtat v nastaveni iptables a jestli ano, tak jak?

No v principu nemusite, ale je to asi nejjednodussi reseni.

> 3) Jak nastavim quotu na rychlost pripojeni toho druheho PC?

Nejprve zvazte, zda to skutecne je nutne. Pokud na tom opravdu trvate, tak
hledejte heslo QoS.

> Ostatne, date-li mi nekdo alespon strucny navod (jednotlive body postupu),
> ostatnim novackum v oblasti "sitovani" to jiste bude ku prospechu a nebudou
> se tady vyptavat jako ja.

Vite, on je problem v tom, ze tihle novacci sem toto pisou porad, prestoze
porad dostavaji odpovedi. Takze kdybyste misto hledani duvodu, proc by
zrovna vam mel nekdo radit, radeji prohledal archiv, mozna byste se
nestacil divit.

> Jde mi o souhrnnou informaci, jakesi strucne shrnuti veci, ktere je
> treba udelat - snad si pak budu sto podrobne informace vyhledat na
> googlu sam...

Existuje velke mnozstvi HOWTO, zkuste do googlu zadat hesla "linux
masquerade howto".

-- Honza Houstek