Zaseknuti mysi pri odhlaseni roota...

Petr Vileta petr na practisoft.cz
Pátek Srpen 22 03:49:48 CEST 2003

> Chcete tvrdit, ze si neumite vylistovat seznam vsech manualovych stranek?
> Zacnete treba s man man a man find ...
Ale ja uz to ted samozrejme umim, jenze kdyz jsem poprve sedel pred linuxem
a nevedel, ze kopirovani se provadi pomoci prikazu cp a ne copy, tak jsem
potreboval jakoukoliv zakladni napovedu pro zacatecnika. Dokonce jsem ani
nevedel, ze
man TAB TAB vypise seznam vsech manualovych stranek, nevedel sjem, ze
exituje info. Podle me by vetsimu rozsireni linuxu pomohlo trochu vice se
venovat i napovedam a hlavne jejich prekladum do cestiny. Ackoliv po ceskych
manualech dost usilovne patram, porad jich na svem serveru ze 1400 mam jen
asi 45 ceskych a dalsi ceske (slovenske) nemuzu najit. Tedy k balikum, ktere
mam instalovane.

> Ne, Linuxu nic takoveho nechybi, pouze nekterym uzivatelum chybi schopnost
> a hlavne ochota dokumentaci hledat.
Ja ale nechci nic hledat, ja chci na PC pracovat :-) Napoveda by mela v
kazdem OS byt samozrejmou soucasti a mela by byt pristupna co
nejjednoduseji. Z prvni stranky napovedy by se to pak melo dale hypertextove
vetvit. Jako ve win3.x byla napoveda "Pro uzivatele MS-DOSu" a v pozdejsich
win9x napoveda "Prechod zWindows3.x", tak by v Linuxu mela byt napoveda
"Zaciname s Linuxem", "Prechazime z Windows na Linux" a podobne. Ja vim,
existuji knizky, ale za dost velke penize a proc kupovat knizky, kdyz staci
cist neco co mate primo na disku?
Jinymi slovy: na kazdych 5 vyvojaru nejakeho linuxoveho produktu (jadra,
KDE, sendmailu atd.) by mel existovat jeden clovek, ktery nebude delat nic
jineho, nez se starat, aby exitovala dokumentace ve vsech formatech, ktere
linux pouziva (man, info, html...) a ve vsech recech, ve kterych se delaji
distribuce toho produktu. Jako nemuze existovat pouze firma, kde je 50
truhlaru, ale musi tam byt nejmene jeden obchodnik a jeden zasobovac, tak
neni moudre, aby dokumentaci psali sami autori a jen anglicky pro cely svet.
Ja sam pisu programy a vim, jak protivne je psat k nim dokumentaci a jak
nerad to delam :-) A samozrejme na to mam sveho cloveka - manzelku. Ja
nahodim par poznamek, ona napise dokumentaci k programu, ja to prectu a
pripadne opravim a jde to rozhodne rychleji, nez kdybych to psal cele sam a
navic, je to pro uzivatele vice srozumitelne (manzelka moc nerozumi
pocitacum ani programum).
Nejak jsem se rozkecal ...
--
Petr