Dokumentace (was: Re: Zaseknuti mysi pri odhlaseni roota...)

Petr Vileta petr na practisoft.cz
Pátek Srpen 22 18:06:09 CEST 2003

> Ono by se toho melo. Ale kdo to udela? To je to, oc tu bezi. To se jako
> mame rozpocitat, entetyky dva spaliky: ty budes programovat, ty psat
> dokumentaci, ty delat hotline, ty to budes prodavat a ty to budes vsechno
> ridit? (Hmm...tento seznam mi zacina pripominat vtip o tom, jak Amici a
> Japonci soutezili ve veslovani.)
Mo rozpocitat asi ne, ale co treba domluvit? Rozhodne je to obecne ten
spravny postup jak  vytvorit pouzitelny a popularni vyrobek. Nejen v oblasti
IT, ve vsech oblastech lidske cinnosti. Kdyz si koupite zcela nove auto a
nedaji vam prirucku ani zadne ustni vysvetleni, mnohdy byste ani nevedel,
jestli to jezdi na plyn, benzin nebo naftu a kam se to palivo vlastne leje
nebo pumpuje. Vsimnete si, ze vetsina uspesnych vyrobku ma srozumitelny
navod (mnohdy az stupidne podrobny).

> Mimochodem, v krabicich RH a SuSE jsou pomerne dobre knizky pro zacinajici
> s Linuxem pribaleny. Ty od SuSE mozna byly i cesky. Zadarmo to nikdo delat
> nechce, tak si zajemce holt musi trochu priplatit.
Vzdyt ja to nechci zadarmo, ale take to nemusi byt knizka. To jen zdrazuje
tu krabici. Hodne firem uz prechazi na elektronickou dokumentaci, i vyrobci
HW dodavaji posledni dobou jen papirovy listek formatu A5 a na CD
dokumentaci 10MB v PDF.

> To prvni je nemoudre napul. IMHO by se psani dokumentace meli autori
> ucastnit (prinejmensim budou motivovani na tom, aby nevytvareli neco, co
> zdokumentovat nejde <g>), ale nemeli by byt sami. (Ostatne to sam
> dokazujete tim, jak popisujete svou spolupraci s manzelkou.)
Tady se shodujeme.

> Co se tyce toho druheho, tak z globalniho hlediska velmi pravdepodobne
> efektivnejsi naucit vsechny lidi nejaky spolecny jazyk, treba anglictinu,
> nez vsechno prekladat do vsech moznych dialektu, co jich na svete je.
I tady se kupodivu shodujeme. I ja si myslim, ze za 200-500 let stejne
vsichni budou umet anglicky, pokud jeste budou jine jazyky vubec existovat a
pokud se do te doby lidstvo samo nazlikviduje. Ovsem to nic nemeni na faktu,
ze _momentalne_ existuji jazykove bariery a mel by se na to brat ohled.
Alespon par set let ;-)

--
Petr