Zaseknuti mysi pri odhlaseni roota...

Michal Kubecek mike na mk-sys.cz
Sobota Srpen 23 11:31:39 CEST 2003

On Sat, Aug 23, 2003 at 03:27:43AM +0200, Petr Vileta wrote:

> Ted vazne a bez ironie. Doposud jsem se domnival, ze pro servery se
> jednoznacne doporucuje RedHat. Duvod neznam, ale zatim jsem narazil na malo
> serveru, ktere o sobe napisi, ze jedou na necem jinem nez RH nebo
> WindowsNT/2000/3000. Mozna ze jenom nepriznaji puvod :-)

To je opravdu jen pocit. Vznikl tím, že v určité době získal v ČR Redhat
značnou popularitu; pravděpodobně tím, že to tehdy byla jediná distribuce
s komfortnějším instalačním prostředím. Podle hesla "když ho mají všichni,
tak asi musí být dobrý" si ho instalovala i většina nových uživatelů.
Protože je Redhatu nejvíc, je ho nejvíc i na serverech.

Rozhodně se nedá říci, že některá distribuce je vhodnější na server nebo
na desktop. Liší se tím, že některé jsou jednodušší a pro neznalého
uživatele těžko stravitelné (Slackware, Gentoo), jiné si svým komfortem
nezadají s Windows (SuSE, Redhat, Mandrake).

> Ostatne kdyz jsem spoustel svuj server, nainstaloval jsem si tam Mandrake
> 8.0 a nejaky hacker mi to sestrelil hned 10. den po uvedeni do provozu. A to
> o tom mem serveru nevedel vubec nikdo. Tedy tim myslim, ze jsem nikde
> nezverejnoval jeho jmeno ani IP, nebezela a nem zadna posta a byla tam
> jedina domena se "strankou v rekonstrukci". Na zaklade teto zkusenosti jsem
> naistaloval RH7.3 a pres mnohe pokusy to doposud nikdo nesestrelil.

To je otázka náhody. Viděl jsem server, kde správce při instalaci přehlédl
v inetd.conf řádek s imapd (nezakomentoval ho) a druhý den měl návštěvu.
Nedávno jsem se pro změnu setkal se serverem, na který zcela evidentně
nikdo pět let nesáhl; sice ho půl světa používalo jako HTTP anonymizér
(squid fungoval i na vnějším rozhraní), ale zřejmě nikdo necítil potřebu
bourat se dovnitř.

> Tak fakt nevim a docela vazne se ptam, jestli ma RH v oblasti serveru nejake
> vyznamne postaveni a cim je pripadne oduvodnene.

Možná počtem instalací, ale to je dáno tím, že má prostě víc instalací
celkově. Kdo je zvyklý na určitou distribuci, ten ji samozřejmě používá
raději než ty, které nemá tak "zažité". Z vlastní zkušenosti mohu říci,
jak mne dokáže vytočit, když ode mne někdo chce nainstalovat a
nakonfigurovat server, ale trvá na tom, že tam musí být Redhat (a je to
poměrně častá situace). Věřím, že na toho, kdo je na Redhat zvyklý, by
stejně zapůsobil požadavek "dejte tam Debian" (nebo SuSE).

                                                         Michal Kubeček