Package management (Re: RH9 hacked)

Michal Kubecek mike na mk-sys.cz
Úterý Srpen 26 12:10:44 CEST 2003

On Tue, Aug 26, 2003 at 11:21:05AM +0200, Pavel Janoušek wrote:

> 2. Oba moc dobre vime, jak dokumentace casto kulha za potrebami a
> skutecnym stavem...

Obecně ano, ale to, že program potřebuje ke svému běhu určitou knihovnu
nebo nástroj, je v naprosté většině případů v dokumentaci napsáno zcela
zřetelně (a odpovídá to skutečnosti).

> ??? Pokud jiny SW (P) potrebuje Apache jako svou komponentu K, necht je
> v systemu... - Vy mate problem mit v systemu vice komponent ruznych
> verzi? Takovy Apache je typicky priklad, kteremu lze vyhovet - v RPM
> se instaluje do /etc/httpd, /usr/bin apod., kdezdo zdrojakovy do
> /usr/local/apache (vcetne CNF a LOGu)

Přiznávám se, že tenhle trik mne nenapadl. Více verzí téhož software
mám zcela běžně - jenom u Mozilly jich mám jedenáct. Ale asi bych
měl zábrany instalovat software, který stejně nechci a nebudu používat.
To už bych se raději pokusil znásilnit přímo databázi RPM, aby si jenom
myslel, že tam je.

> No jako jednoznacnou nevyhovu rucni prace vidim naprosto zbytecnou ztratu
> casu, kterou muzete nasobit poctem instalaci, ba co vice - musite si

Jak už jsem napsal, mám s oběma přístupy poměrně bohaté zkušenosti. Proto
vím, že tyto nevýhody vyváží jednodušší řešení netypických situací, se
kterými autoři distribuce nepočítali. Podstatný rozdíl je pouze v tom,
že tato varianta (Slackware) vyžaduje systémáka, který systému opravdu
rozumí. Zda je to výhoda nebo nevýhoda, to by vydalo na samostatnou
diskusi.

> udelat seznam chteneho SW, ted procist seznam komponent, na kterych je
> to zavisle, pokud jsou navic pozadavky rozporuplne, pak se pokusite
> nalezt kompromisni reseni - pokud neexistuje, nemuzete dotycne komponenty
> jednoduse provozovat v jednom systemu - kdybyste pouzil balickovaci
> system, nic z toho jste v 99% pripadu nemusel delat...

Pokud kompromisní řešení neexistuje, neexistuje ani pro package management.
Vyřešili-li tento konflikt autoři package managementu, mohu ho vyřešit i já.
Častěji jsem se ale v praxi setkal se situací, kdy mi package management
sdělil, že balíčky jsou v konfliktu a že si musím vybrat. Ve skutečnosti
bylo vyřešení "konfliktu" otázkou pěti minut (i bez rekompilace) a konflikt
byl vymyšlen pouze jako forma ochrany neznalých uživatelů před potenciálně
problémovou situací. A to se už vůbec nebavím o naprosto zcestných
závislostech v jejichž důsledku má "minimální instalace" 300 MB a systém
mne nutí instalovat balíčky, o kterých vím, že je zcela jistě potřebovat
nebudu, ale jsou vynuceny závislostmi. Vím, že jsou disky levné, ale stejně
mi to vadí.

> To, ze to nepripada jako vyhoda a principielne vyssi uroven Vam neberu,
> taky mam uctu k programatorum, kteri skoncili u SOJ...(treba ASM).

Jak už jsem napsal, používám oba přístupy a na základě svých zkušeností
nemohu souhlasit s tvrzením, že jeden z nich je jednoznačně lepší. Oba
mají své výhody a nevýhody.

                                                          Michal Kubeček