soft patenty

Michal Kara lemming na atrey.karlin.mff.cuni.cz
Středa Srpen 27 11:16:47 CEST 2003

> Pokud by SW patenty (i za cenu zaniku mnoha SW firmicek) udelaly v nasi
> branzi aspon zakladni poradek, jaky existuje v jinych odvetvich lidske
> cinnosti, jsem pro tuto cestu.

  A to by udelali jak?

> Coz by tim padem nebyl problem dokazat u soudu (tvrdite, ze jsou to uplne
> zjevne veci a soudci (nezkorumpovani) nejsou volove, fakt ne...)

  Zjevne jak komu. Odbornikovi na IT ano, soudci ne. Navic pri urovni nasich
soudcu...

  Existuje krasny priklad: Vy udelate nejakou dobrou aplikaci. Pomalejsi
konkurence si patentuje nejakou trivialni vec v ni pouzitou (pripadne
pouzije drivejsi patent na nejakou trivialni vec) a zazaluje vas. Soud vyda
predbezne rozhodnuti, ze nesmite program do vyreseni sporu distribuovat. Po
dvou letech spor vyhrajete a tesite se na mraky penez za vas skvely SW.
Jenze... Trh uz mezitim davno obsadila konkurence se svym produktem. Takze
zavrete firmu a jdete se prihlasit na urad prace...

> Ale v tomto pripade nevidim rozdil, zda-li je to SW ci hmotny patent
> - vy ano? Prave proto mam otazky, ktere mam - proc by "patenty"
> mohly byt - o tom jadro nasi debaty neni - vidim to podobne ne-li
> stejne jako Vy, unikaji mi vsak duvody ci dusledky nekterych
> prezentovanych argumentu pro podporu "proc ne SW patenty".

  Dobry priklad jsou leky. Aby nejaky lek byl vyvinut, je potreba dlouheho a
draheh vyzkumu. Vysledkem je treba i pomerne jednoduche slozeni. Toto
slozeni neni autorskym dilem a neni tedy nijak chraneno. Cili by mohla
prijit jina firma a zacit vyrabet lek stejneho slozeni bez nakladu na jeho
narocny vyvoj, proto ma smysl si to slozeni patentovat.

  U SW nic takoveho neni. Hlavni naklady jsou na naprogramovani, nevim, ze
by vyzkum napriklad novych UI metod vyzadoval nejake velke financni
prostredky - ty jsou v celkovem razu pomerne zanedbatelne.

  Hlavnim vysledkem je program. Nevidim duvod, proc by nekdo jiny nemohl
napsat podobny program, pouzivajici podobne metody. Bude ho to stat +-
tolik, kolik stal puvodni vyvoj (pri srovnatelne produktivite firmy). Pokud
obslehne ten produkt zcela (nebo nedejboze ukradne zrdojaky), tak nejsou
potreba zacne patenty, lze ho soudit na zaklade autorskeho prava.

  Proste moje stanovisko je takove: Na zaklade dosavadni praxe pokladam za
zjevne, ze SW patenty maji mnoho nevyhod (zbytecna komplikace vyvoje) a
zadne nebo velmi male vyhody, ktere nemohou jejich existenci ospravedlnit.

							Michal Kara

--
PING 111.111.111.111 (111.111.111.111): 56 data bytes
---- Waiting for outstanding packets ----