soft patenty

Zdenek Mazanec zdenek.mazanec na contactel.cz
Středa Srpen 27 12:41:19 CEST 2003

> Procistili zrno od plev... - ano, chapu, ze zrovna v teto komunite je
odpor k cemukoli, co zni jako byrokracie, ale v jinych oblastech to lze -
zustanme u dusevni - dobry film, pisen lze poznat - proc nelze poznat,
kvalitni a dobry SW obecne (u her je to mozna na urovni toho filmu, co treba
OS)?

A kdo to bude cistit? A jak zareaguje (firemni) klientela na pochybnosti
ohledne legality/budouci podpory? Dneska sije do linuxu SCO a _je_ to znat
na jistote a vuli k nasazovani linuxu tam, kde jeste neni.

> 4. Vyzkum cehokoli stoji OBROVSKE (relativni) penize - to ze ten vyzkum
nevidite (ci o nem neslysite) neznamena, ze se nedeje - tak jako nevite nic
o treba poslednich fazi testu leciv - treba pomoci klinickych
randomizovanych studiich (placebo vs. ucinna latka * davkovani), jednou za X
let Vas oslovi moderni vytvor v SW oblasti - programovaci jazyky, vyrazove
prostredky apod. to jsou veci, ktere nam jen tak spadly do klina? Projektovy
management, ruzne zpusoby programovani, stanovovani rozsahu, ceny,
modelovani... Co treba vedni disciplina Softwarove inzenyrstvi - uz jen
protoze je to vedni disciplina...
> 5. Co treba UI, rozpoznavani zvuku, obrazu, detekce, pohyb (co jazyky jako
List a Prolog), komunikace, Internet - to vsechno neni produktem vyzkumu,
ktery musel nekdo zaplatit? Prosim, netvrdte mi, ze u SW neni vyzkum...

Jiste, ale tento vyzkum neni snadno okopirovatelny. Jeliko zjeho vysledkem
je _program_, vec binarni, kterou muzete byd okopirovat 1:1 (a to se pozna
fakt rychle) nebo muzete napsat neco podobneho. A pak stojite pred otazkou,
kdo vam zaplati potrebny vyzkum ;-) A tim se kolo uzavira, nemyslite? Napsat
podobny program je neskutecne tezsi nez provest rozbor leku xy a vyrobit
jeho kopii (dejme tomu s jinou nosnou slozkou)

> Opet, jak se to lisi od problematiky patentovane soucastky?
Za programem stoji rozumne nezcizitelny "vyzkum" nutny k jeho napsani. Na
kladivem stoji vyzkum, ktery si pro vyrobu kladiva "nepatrne jineho tvaru"
muzu klidne odpustit.
Nemyslim, ze je snadne napsat kopii photoshopu i kdyz budu mit k ruce
binarni kopii originalu. U kladiva to zvladne i podprumerny kovar.

> To je samozrejme mozne, bohuzel mi jeste nikdo nevysvetlil, proc tu tedy s
klidem mame "ostatni" patenty, kdyz ty zrejme problemy, na ktere se tu dnes
v diskusi stale narazi se musi zakonite narazet i v hmotne i v nehmotne
(dusevni) oblasti - treba je v tom vice, bohuzel to nikdo nepojmenoval...

Ono patent na hyperink a podobne veci je fakt sila. Osobne mam za to, ze
patentovat by se melo s citem a skutecne jen v pripadech rozumnych
unikatnich produktu (celkem bez ohledu na to, ceho je produkt tyka). U
takovych se vystizny popis vejde na jednu stranu A4. Docela by me zajimalo,
jak zni popis hyperlinku na onom patentu. Nebo na One way click nebo jak se
ten nesmysl Amazonu? jmenuje.

--
Zdenek Mazanec, Contactel s.r.o.
http://mandrake.contactel.cz