soft patenty

Michal Kara lemming na atrey.karlin.mff.cuni.cz
Středa Srpen 27 12:38:42 CEST 2003

> Procistili zrno od plev...

  Ano, to je presne. Zustali by jenom plevy :-) Ale Vy jste to asi myslel
opacne. Jak KONKRETNE si predstavujete, ze by to melo fungovat? Ze zustanou
firmy, ktere maji vice penez na pravniky? A jakou s tim maji souvislost
kvalita SW?

> - ano, chapu, ze zrovna v teto komunite je odpor k cemukoli, co zni jako
> byrokracie, ale v jinych oblastech to lze

  Ono by to nekde i bez te byrokracie slo. Co tak chapu, tak ta byrokracie
je tam dost casto kvuli bezpeci lidi. Proste projektovat dum nemuze nejaky
hotento-potento, protoze kdyz slitne, tak tam muzou umrit lidi. Takze ten
clovek musi mit vzdelani a praxi. Takze pro vstup na tento trh jsou urcite
bariery.

  U SW zadna odpovednost neni (nechme ted stranou, zda by mela ci nemela byt
- neni a SW patenty ji nezavedou). Proto je bariera vstupu na trh velmi
nizka. A hlavnim dusledkem SW patentu by bylo vyrazne zvyseni teto bariery.
Doted stacilo umet psat SW. Ten musim umet psat SW a mit pravniky. Troufam
si tvrdit, ze zavedeni SW bude mit pro uzivatele hlavni dusledek ve zvyseni
cen SW produktu, jez castecne pujde do zisku firem (mensi konkurence =>
moznost vetsich cen) a castecne do honoraru pravniku.

> film, pisen lze poznat - proc nelze poznat, kvalitni a dobry SW obecne (u
> her je to mozna na urovni toho filmu, co treba OS)?

  A jak poznate kvalitni film? Reknete mi nejaky a ja vam reknu ze to byla
totalni brecka a dokazte mi, ze nebyla :-) Kvalitni film nelze poznat, to je
subjektivni poci. Co se nekomu zda kvalitni, jiny hodnoti jako skvar. A
naopak. Stejne tak u SW, nevidim zadny rozdil (a mimochodem, jakou to ma
souvislost se SW patenty).

> Je mi lito, ale proc vsechny argumenty, ktere tu dnes zaznivaji jsou
> z oblasti, ktera ma zcela stejnou analogii ve svete hmotnych patentu
> - nemuzete svoji argumentaci podporit necim, co ma vazne "SW"
> specifikum?

  Patenty v ostatnich oblastech nejsou udileny na triviality. U
patentu na SW (a obchodni modely) ano. Dalsi specifikum je uvedeno na konci
meho prispevku. A myslim si, ze SW prumysl je specificky, akorat neni
jednoduche ta specifika koknretne pojmenovat (o nektera jsem se pokusil).

> 	U tohoto bych se zastavil:
>
> 1. Jak to funguje u leciv mam pomerne presnou predstavu - manzelka je
> magistra farmacie (dik za nahravku) :-r

  Tak takovou vyhodu nemam :-) Vychazim z jine diskuse (uz nevim kde), zda
by nebylo nejlepsi zrusit vsechny patenty. Tam zaznel prave argument s
dlouhym a nakladnym vyvojem leku, jehoz vysledky je mozno lehce kopirovat.

> 2. Hlavni naklady u SW jsou na udrzbu - to je tvrzeni me

  Mozna u nektereho, ale treba u krabicoveho podle mne ne. A take zavisi na
tom, jaku udrzbu mate na mysli - zda odstranovani bugu (to ale podle mne
vetsinu nakladu nespolkne), nebo vyvoj novych verzi (ale za to se zase
plati, to jde pojmout jako novy SW) nebo na provoz (ale to je irelevantni,
nebot to neplati vyrobce).

> 3. Koderska prace je to nejmene financne hodnocene a narocne a dle toho
> software vypada

  Ale ja nemyslel jenom kodery. Ja myslel vse _krome_ vyzkumu, ktery si
predstavuji treba tak, ze nazenu do laboratore spoustu lidi, predkladam jim
varianty GUI a zkousim, ktera bude lepsi.

> [...]
> X let Vas oslovi moderni vytvor v SW oblasti - programovaci jazyky,
> vyrazove prostredky apod. to jsou veci, ktere nam jen tak spadly do klina?
> Projektovy management, ruzne zpusoby programovani, stanovovani rozsahu,
> ceny, modelovani... Co treba vedni disciplina Softwarove inzenyrstvi - uz
> jen protoze je to vedni disciplina...
>
> 5. Co treba UI, rozpoznavani zvuku, obrazu, detekce, pohyb (co jazyky jako
> List a Prolog), komunikace, Internet - to vsechno neni produktem vyzkumu,
> ktery musel nekdo zaplatit? Prosim, netvrdte mi, ze u SW neni vyzkum...

  Ja bych rozlisoval vyzkum a vyvoj. Treba Internet je v pocatcich vysledkem
vyzkumu (ARPA), ale pak uz byl vyvijen "po kouskach" ruznymi lidmi. A
troufam si tvrdit, ze rozsireni Internetu (respektive mnoziny protokolu,
ktere jej tvori) je dusledkem prave neexistence SW patentu. Kdyz budu chtit
pro sve zarizeni napsat TCP stack, tak si ho proste napisu a nemusim se
zabyvat tim, kdo ma jaky pouzity algoritmus patentovany.

  Veskery vyzkum v oblasti SW probiha pomerne volne a otevrene, protoze se
nikdo nemusi bat, ze se na nej nekdo vytasi s nejakym patentem. Tedy SW
patenty by byly velkym ohrozenim pro soucasny model vyvoje SW.

> 	Opet, jak se to lisi od problematiky patentovane soucastky?

> To je samozrejme mozne, bohuzel mi jeste nikdo nevysvetlil, proc tu tedy s
> klidem mame "ostatni" patenty, kdyz ty zrejme problemy, na ktere se tu
> dnes v diskusi stale narazi se musi zakonite narazet i v hmotne i v
> nehmotne (dusevni) oblasti - treba je v tom vice, bohuzel to nikdo
> nepojmenoval...

  Odpoved je v mem puvodnim dopisu vyse. Na soucastku NEJSOU autorska prava.
Tedy je nutno najit jiny zpusob ochrany - patenty. Na SW JSOU autorska prava
a jiny zpusob ochrany (navic znacne siroky) je nezadouci, nebot soucasna
ochrana je plne dostacujici.

								Michal Kara

--
PING 111.111.111.111 (111.111.111.111): 56 data bytes
---- Waiting for outstanding packets ----