soft patenty

Marek Blasko bl na mavipet.sk
Středa Srpen 27 17:43:11 CEST 2003

Pavel Janoušek wrote:
> [...]

a co to ma spolocne z patentamy? pokial sa chceme bavit o patentoch na
SW tak musime zabudnut na klasicke patenty a veci stim spojene ale na
umenie ktore je programovaniu blizsie ci dokonca by sa dalo povedat
rovnake.

Priklad majme obraz "zatisie zo slnecnicamy" pokial si ho patentujem
nikdo nembude moc namalovat zatisie zo slnecnicamy  a ked to dobre
patentujem tak ziadne zatisie. pokial ale dany obraz je chraneny
autorskym pravom je chraneny ako celo a nieje mozne sneho nejaku cast
pouzit. A tak to je i zo softwarovymi patentamy. Keby bolo logickejsie
SW chranit patentamy tak sa to robi od zaciatku ked nebol taky tlak.

> a kdyz nekdo projektuje/koduje SW, tak u toho (dusledkem toho) nemohou zemrit lide?
 >  Nejen v tom dome, ale i jinde? Prosim Vas, co to je za argument?

mozu ale narozdiel od vyrobcou strojou, elektorinstalaterou .... niesom
pravne zodpovedny

> 	Ani ji neovlivni, takze nechme tu odpovednost stranou, radsi vubec, do teto diskuse IMHO nepatri...

ale patri pokial chceme chranit nejaku oblast vyskumu/vyvoja/vyroby
rovnako ako inu musime si bit iste ze tento osveceny model je pouzitelny
i na tej novej oblasti a preto treba vziat do uvahy i casty ktore zo
sposobom ochrany priamo nesuvisia.

> 	A dneska to jako neplati?

zalezi kde zijes ;-)

> Treba takovou, ze SW patenty existuji, ze existuje patentove prave na urcitem uzemi, ktere dovoluje skoro
 >vsechno a presto to nijak nekanibalizuje kvalitu, jak se tu v
souvislosti s SW patenty snazi
 > nekteri dokazat - a je to jejich argument, ze diky nim bude software
horsi... Souhlasim, ze souvislost
 > nevidim rovnez... Pouze argumentuji take v nehmotne oblasti...

no podla mna negativny vplyv patentou na tvorbu SW je akurat v tejto
krajine najvecsi. Ale to je len moj osobny nazor ktory nemozem dolozit
faktamy ale co sa dolozit da ze kvalita SW z oblasti kde SW patenty
existuju nieje lepsia ako inde na svete skor sa pre istotu SW vyvija
inde kde tieto restrikcie niesu. (napriklad kriptovacie SW sa vecsinou
vyrabaju mimo toto uzemie)

> Jak jste k tomuto tvrzeni dospel? Kolik patentu jste prozkoumal, ze toto tvrdite - zkuste
 > se nekdy do tech patentu podivat, budete se divit, jake absurdity i z
hmotneho sveta maji patent!

napriklad uprava kolesa do tvaru vozika patentovana v australii ;-)

problem SW patentou je ten ze na rozdiel od techniky su optimalne
riesenia/algoritmy v oblasti SW(ci inich odvetviach kde sa vytvaraju
algoritmy) velmi jednoducho odvoditelne a sanca ze nato pride masa ludi
naraz je obrovska rovnako ako malokoho napadne urobit parny stroj ale
kazdeho napadne nakreslit kvet.

> 	Ano je specificky tim, ze se jedna o dusevni oblast, stejne jako film, umeni obecne apod.

ano a preto tieto odvetvia su chranene autorskym pravom nie patentovym a
  kedze je SW podobnejsi umeniu je logicke ze ochranny mechanizmus
pouzivajuci sa v oblasti umenia bude vyhodnejsi ako ten co sa vyuziva inde.

> Ano a pro mne bude velmi slozite (protoze se v chemii malo orientuji) dokazat, ze je to kopie - to
 > same nekomu pripada u software... - myslim si, ze vsichni jsme v
tomto az priliz zahladeni do teto
 > oblasti a nevnimame ji jako 90% zbytku spolecnosti...

to ze ju nevnimame ako zbytok spolocnosti neznamena ze ju vnimame zle a
oni dobre.

> I u toho krabicoveho nejvice stalo ho vymyslet a ne nakodovat...

no neviem neviem ja mam dojem ze sa mylite ked si vezmem len mna a ludi
co poznam tak veci co bi stalo zato naprogramovat je vela (vymisleli sme
to) ale naprogramovat to uz je ine.

A tak to je i v reali spravime si preskum trhu zistime co si ludia
ziadaju, vyberieme kde je mala konkurencia a potom uz len zrealizujeme
co zanas trh vymyslel. Zatial co v strojarstve ta tato informacia
dostane pred kopu problemou u SW ti rovno ukaze cestu.

>Vzdyt dneska se mimo jine patentuje taky proto, aby nekdo jiny po mne nedostal patent a ja, i kdyz jsem to vymyslel, ale patent nemam za nejakou dobu neplatil... Ja ten patent nepotrebuji, protoze neplanuji se na tom napakovat, ale proste "musim".

no a to je hlavna nevyhoda patentov. preco ja musim robit pravne ukoni
aby som sa chranil ked autorske pravo to ma vyriesene a riesi to
automaticky?

> 	A on by Vam to nekdo diky SW patentum zakazal? Vzdyt i dnes mame jeden pribeh a milion zpracovani - procpak nekdo nepatentuje puvodni pribeh?

nie nezakazoval ale poslal bi mi sek ktory bi som musel zacvakat. bez
ohladu nato ci viem alebo neviem o danom patente.

> 	Muzete sve tvrzeni podporit? Naopak si myslim, ze cisty (pure) vyzkum je velmi strezeny a vubec nic o nem nevime.

Staci si pozriet ake ma tempo akademicky vyskum (pri rovnakom objeme
financii) ako vyskum firmy.