soft patenty

Čtvrtek Srpen 28 22:34:38 CEST 2003

On Thu, 28 Aug 2003, Pavel Janoušek wrote:

> 	A dalsi vec - nemohla by to naopak byt take vyhoda open source -
> kdo brani treba FSF, aby prihlasovala 100 patentu denne?

To uz tady bylo. Rikalo se tomu strategie vzajemne zaruceneho zniceni
(anglicky to ma pripadnou zkratku MAD).

Ovsem ma to nekolik hacku:

- takova legrace pomerne dost stoji (poplatky, naklady na vytvoreni
  slizke pravnicke omacky, uplatky pro uredniky, aby ten patent zpracovali
  driv nez za 50 let apod.),

- je treba mit prostredky (armadu pravniku a hromadu financnich rezerv)
  na to, aby se ustal i nejaky ten "lokalni konflikt" a aby meli
  protivnici duvod si myslet, ze jim dokazeme zpusobit znacnou skodu i
  v pripade "globalniho konfliktu",

- open source bude v takove situaci vzdycky tahat za kratsi konec, protoze
  na nem je poruseni patentu videt podstatne lepe nez na closed source,

- ne kazdy ma na to zaludek.

Je mozne, ze se ti ukaze jako jedina dobra strategie pro dalsi preziti,
ale lepsim to svet zrovna neudela...

> 	Sony, NVIDIA apod. prece nejsou americke firmy (aspon puvodem).
> NVIDIA taky neda source kod pro XFree ovladac (dava jen mezivrstvu pro
> OpenGL a kernel) - jako jeden z hlavnich argumentu slysim to, ze
> nektere veci v tom ovladaci jsou chraneny patenty a licencemi a tedy
> nema opravneni to udelat. [...]

S temi patenty je to dost vtipne, protoze podminkou udeleni patentu je
zverejneni uplneho popisu vynalezu (ze se to obchazi ruznym mlzenim je
jina vec).

> Kdyby stejna "pravidla" hry platila na daleko vetsim uzemi, myslim si,
> ze by se k tomu mohla postavit jinak a ten ovladac pro Linux by
> vypadal (mohl vypadat) daleko hodnotneji nez ten balast co to stale (i
> po letech) je...

Mne je to jedno, ja od nich nic nekupuju... ;)

> Dotaz: Je trestne postizitelne, ze kdyz nekdo vlastni patent na neco a
> ja mu nabidnu vylepseni (treba technologicke)? Pokud vznikne dohoda
> (nemusi byt mozna, to priznavam), "vydelat" na tom mohou obe strany.

Trestne postizitelne to neni, protoze patentovy spor je spor civilni
neboli po nasem obcanskopravni, nevim, proc to porad michate dohromady.
A pokud budete nekomu vylepsovat patentovatelny vynalez, aniz byste mel
prava k jeho vyrobe a uzivani, tak je to zrejme v principu zalovatelne
(protoze bez vyroby a uzivani asi nemuzete vylepsovat). Zalezi pak na tom,
jak je drzitel patentu hodny nebo zly.

> 	Vim, ze je tezko nyni rozhodovat co jako patent ano a co ne -
> taky vim (vnimam), ze ten, kdo o tom bude rozhodovat musi pobirat
> velkou vaznost a byt autoritou (k cemuz je ve zdejsi komunite vyrazny
> odpor, zrejme z duvodu nasich zkusenosti s fungovanim techto autorit
> (nejen statnich)) - ale pokud by se stanovila jasna pravidla, co jako
> patent ano a co ne, byl by to takovy problem?

Pomerne jasna pravidla v podstate mame (tezko si lze predstavit jeste
podstatne presnejsi kriteria) a existujici urady (EPO a USPTO, tedy ne
nutne v nasem state) na ne stejne v praxi zvysoka...

> 	Proc? Firma Adobe ho sice ma prihlasen (ac je odmitan), ale tato
> vec je vseobecne znama a pouzivana i jinde => na zaklade ceho muze byt
> patent udelen, kdyz se ma jednat o novou a jedinecnou vec? (aspon
> takto ja vnimam definici patentu)

Protoze teorie je sediva, ale praxe zelena. :)
Ja nevim, jestli jsou prislusni urednici blbi, zkorumpovani, nebo jestli
se proste chovaji "ekonomicky" (specialne EPO se zivi poplatky z patentu,
a tudiz je motivovano spis dosahovat vysoke kvantity nez vysoke kvality),
ale proste tak to je.

> Perlicka - mozna spatna - Blizzard zakazal pod soudni pohruzkou dalsi
> vyvoj FreeCraftu - skutecne byl zastaven z obavy pred soudy -

To je prave to, o cem je tady rec porad. Vetsinu lidi, zvlaste tech, co
neco delaji jen jako sveho konicka, by takove soudni tahanice naprosto
zruinovaly i v pripade, ze by se soud nakonec priklonil na jejich stranu.