soft patenty - dlouhe

Dan Barta barta.kon na seznam.cz
Pátek Srpen 29 20:49:25 CEST 2003

> Vyvojari open source jsou v pozici  osamelych amaterskych  hledacu
> zlata. Kdyz dnes najdou zlatou zilu  nebudou schopni  ji  ani sami
> vytezit  ani ubranit pred dravci z komercnich firem. Budto je hledani
>  zlata proste bavi  a je jim jedno  ze jejich usili  vykradaji
> ostani. Nebo budou svoje vysledky pred zverejnemi prodavat komercnim
> firmam. Softwerove patenty jim snad nabizi moznost jak  pomoci nadace
> (?) ubranit svuj kousek  sveta.  V lidskem svete nexistuje nic co lze
> prodat aby nekomu nepatrilo, nelze nalezat nove kontinenty a chtit
> [...]
*** Na predchozi casti nereeaguji, neb obdobna diskuze uz probehla v treadu.
Ale tento odstavec mne zaujal, nebot utvari vizi, myslenku...
...pro mne desivou. Asi jsem ovlivnen priliz akademickym prostredim, ale
tento postoj je asocialni. Misto, aby zakony (autorska prava etc.)
ochranovaly jedince proti spolecnosti (zakaznika proti nezdravemu trhu),
pri tomto pohledu ochranuji predevsim korporaci proti korporaci, s tim,
ze oni se ti blazinci, co delaji zadarmo svobodny software nejak
protlucou, v horsim neprotlucou.

Muj oblibeny profesor rikal, ze 21. stoleti je stoletim dobrovolnictvi,
neziskovosti ve smyslu hmotnem, kdy jedinec bude nad ramec svych aktivit
  potrebnych k obzive, provozovat cinnost nevydelecnou v klasickem slova
smyslu.
Hroziva je predevsim uvaha a system, kde veskerou aktivitu prebira
statni nebo komercni sektor a vsi silou se brani, aby se lidi postarali
predevsim sami o sebe. Sila komercniho lobby proti jedinci je desiva...

Zajimava paralela zvrhlosti vyslovene komercni ochrany dusevniho
vlastnictvi je v OSA (Ochranny svaz autoru). Vzpomenu si na svoje
mirumilovne kamarady - amaterske hudebniky, kterym po kontaktu s touto
organizaci vzdy pri vysloveni slova OSA preskakuje hlas do vulgarismu a
lidovych vyrazu.

Pisete, ze jsou spatne softwarove patenty prave kvuli stejne spatnemu
svetu. Coz zmenit patenty, treba se zmeni kus sveta?

S pranim hezkeho dne

d.b.
--
Dan Barta