oznameni: vysel ABC Linux

Vlastimil Ott junk na e-ott.info
Sobota Prosinec 27 11:26:06 CET 2003

Preposilam oficialni vyjadreni sefredaktora ABCLinuxu.cz.

> Nicmene (jak je videt), je lepsi se postarat o
> vlastni kapsu a nedat vubec nic (a nebo tak,
> aby z toho nemel nikdo nic). Vsak se najde dost
> takovych, kdo tomu zatleskaji a najdou si zduvodneni,
> proc to nejde.

> Pritom o nic nejde. Ty pitomy zdrojaky muze
> vystavit kazdej trouba, kterej si to koupi (nebo
> pujci). Takze neni *zadny* duvod, proc to tak
> uzkostlive tajit. A nebo jen chteji i z toho
> ochoty vyrazit 200 Kc?

> Jeste nejaky dotaz? Nebo ta hra na schovanou
> ma nekoho zachranit pred jistojistym krachem?

Trochu mi unika vyznam podobneho hate-mailu. Pripadate si jako svedomi
komunity, ktere pozdvihne mec k obrane pred mamonuchtivymi prizivniky?

Vzhledem k tonu vasich mailu snad ani nema cenu argumentovat. Pripojim
tedy pouze odkaz na FAQ na www.gnu.org:
http://www.gnu.org/philosophy/selling.cs.html

Pripojuji citat:

"Mnoho lidí věří, že je proti duchu GNU inkasovat peníze za šíření
softwaru, případně že by poplatky měly být co nejnižší, jen na pokrytí
nákladů.

My však naopak povzbuzujeme všechny distributory, aby si za svobodný
software účtovali kolik chtějí či mohou. Zdá-li se vám to
překvapující, uvědomte si prosím, že slovo ,,free'' má dva obecné
významy ve dvou rovinách -- buď v právní nebo v ekonomické. Říkáme-li
,,svobodný software'', mluvíme o svobodném nakládání s programem,
nikoliv o ceně. Znamená to, že uživatel smí svobodně používat program,
měnit jej a rozšiřovat se změnami či bez nich.

Svobodné programy jsou někdy rozšiřovány zdarma, jindy za peníze.
Často je totožný program dostupný oběma způsoby ze dvou míst. Tento
program je však vždy svobodný nezávisle na ceně, protože uživatel má
svobodu v jeho použití."

... a o kousek dale:

"Rozšiřování svobodného softwaru je příležitostí, jak získat
prostředky pro jeho vývoj. Nepromarněte ji!"

Snad jen dodam, ze pokud ma kdokoliv pocit, ze projekt ABC Linux
prinese jeho tvurcum nejaky vyznamny zisk, pak by se pravdepodobne
meli zamyslet znovu.
Pri trose stesti a za predpokladu velkeho uspechu v obchodech se vrati
naklady. A to ani nerozebiram skutecnost, ze tyto naklady byly vyrazne
stlaceny dolu absurdnim podhodnocenim prace vsech zainteresovanych.

Robert Krátký, šéfredaktor ABCLinuxu.cz

Zaslal

--vo