oznameni: vysel ABC Linux

Petr Stehlik pstehlik na sophics.cz
Pondělí Prosinec 29 09:35:55 CET 2003

On Mon, 2003-12-29 at 01:42, Milan Kerslager wrote:
> Zdrojaky jste nedali a mozna je zverejnite pote, co se to tady propralo

Rad zde naskocim do tak pekne rozjeteho vlaku, aspon na jednu zastavecku
:-)

Chvilkama mam pocit, ze p. Kerslager (radeji bych napsal Milan, aby to
neznelo tak strojene az nepristupne, ale asi bych byl osocen, ze jsem
kravy nepasl) nevi, jak vypada skladba Live CD odvozeneho z Knoppixu.
Anebo to treba vi, ale nevi to ostatni, a protoze ja neco vim (vyrabel
jsem upravene Knoppix CD), tak to reknu pro info ostatnim:

Takove Live CD je jakoby kopie harddisku s nainstalovanym a pekne
vyladenym Debian Sid-em s par peknyma vychytavkama (detekce HW) a
chytrou on-the-fly de/komprimaci a zavadecem, ktery umozni, ze to cele
bezi v RAM pocitace a chova se to, jako by to bylo nainstalovane na
disku.

Z toho plynou dve veci:

1) odhadem 90% obsahu a prace (a copyrightu a licence) je Debian a 10%
veci je Knopper (v pripade ABC Linuxu je to zrejme 8% Knopper, 2% ABC -
ale to CD jsem nevidel, jen tak odhaduji). Debian ma vsechny zdrojaky
publikovane, Knopper ma zdrojaky taky publikovane (knopper.net/knoppix),
takze zbyvaji ta (mnou odhadovana) 2% GPL prace ABC Linuxu tymu (to
nezahrnuje obsah ABC Linuxu, je to jen customizace puvodniho Knoppixu),
ke kterym hledate "zdrojovy kod". A ten je opravdu na tom CD, protoze
jsou to predevsim (nebo pouze) ty konfiguracni soubory, takze ABC Linuxu
tym ma v tomto pravdu.

2) zaroven plati, ze vydolovat konfiguracni soubor zevnitr Knoppixu
_neni_ trivialni (pokud se nepouzije nejaky sofistikovany nastroj, ktery
primountuje ISO obraz CD, rozpakuje ho, primountuje ISO obraz toho
rozpakovaneho CD a tam teprve dovoli chodit). Proto je dobry napad ty
konfiguracni soubory uverejnit nekde bokem samostatne (jak to tusim
Knopper dela).

> Z vnejsiho pohledu jasne cekate, az bude zbytecne neco zverejnovat
> (tj. stejne jako SUSE) nebo az to nenarusi Vase obchodni zamery.

K tomuto jen poznamku: myslim si, ze pro vetsinu lidi by zverejnene
konfiguracni soubory vytvorene/modifikovane ABC Linuxu tymem byly
bezcenne - v tom smyslu, ze by nedokazali jen pomoci normalniho Knoppixu
a techto par konf. souboru vytvorit kopii toho CD a nejak se na tom
obohatit. A ti, co by to dokazali, jsou doufam na takove moralni vysi,
ze by to neudelali. Takze neverim, ze jde o ochranu obchodnich zameru ve
stylu SUSE.

Kazdopadne lidi zajimajici se intenzivne o porovnani rozdilu tohoto CD
od Knoppix CD tam tu praci ABC Linuxu tymu najdou v citelne podobe, jen
to asi neni tak jednoduse pristupne, jak by GPL (a derivatu Knoppixu)
sluselo.

Tak, a muzu z vlaku zase vystoupit. Papa :)

Petr