OT:GPL

Hynek Hanke hanke na volny.cz
Neděle Únor 2 12:50:07 CET 2003

On Sun, Feb 02, 2003 at 12:30:49AM +0100, Milan Kerslager wrote:
> Je tam napsano, ze kdyz uz vystavujes binarky, muzes vystavit i
> zdrojaky. Take je tam slovo *surely* a to je podle mne pomerne durazne.
> Sam jsem napsal, ze to explicitne GPL nevyzaduje, nemusis to opakovat:
> http://www.gnu.org/licenses/gpl-faq.html#AnonFTPAndSendSources

Jsem rad, ze konecne padl konkretni odkaz o kterem se muzeme bavit.
Ta sekce se zabyva tim, ze pokud distribuujes GPL software na anonymnim
FTP, mas povinnost ho distribuovat spolu se zdrojaky. Jde o to, ze jine
zpusoby distribuce (spolu s platnou pisemnou nabidkou na ziskani zdrojaku
atd.), ktere dovoluje GPL, jsou z praktickych duvodu pri anonymni distribuci
neproveditelne. Proto jediny odstavec, pod kterym muzes distribuci provadet
je ten, ktery mluvi o ,,sireni binarek spolu se zdrojovym kodem''. Pro
anonymni FTP to znamena to, ze na tom FTP (nebo na dobre oznacenem jinem)
musi byt k dispozici zdrojaky. To slovo surely jsi dost vytrhl z kontextu.
Neni tam napsano, ze muzes vystavit i binarky, je tam, ze to v tomhle
pripade _musis_ udelat. To se ale, jak jiz jsem rekl, tyka jen distribuce
po anonymnim FTP. Kdyz to budes prodavat jako krabice v obchode, treba,
nebo davat jen pratelum nebo drzet si ve firme nebo cokoliv, nic nikde
nikdy zverejnovat nemusis. Ani pravne ani  ,,dle ducha GPL''.

--citace--
Q: I want to make binaries available for anonymous FTP, but send sources only
to people who order them.

A: If  you want to distribute binaries by anonymous FTP, you have
to distribute sources along with them. This should  not  be  hard.
If you can find a site to distribute your program, you can surely
find one that has room for the sources.

The  sources  you  provide must correspond exactly to the binaries.
In particular, you must make sure they are for the same version of
the program--not an older version and not a newer version.

You  can  make the sources and binaries available on different
machines, provided they are equally easy to get to, and provided
that you have information next to the binaries saying where
to find the sources.
--/citace--

Jak vidis, je to tak jen a pouze proto, aby nevznikali uzivatele (tedy
ti, kdo maji binarni verzi) bez svobody spoustet/menit/re-distribuovat/
distribuovat zmenene verze, o tom, jak ma byt svobodny software rozsireny,
zde vubec nejde.

V GPL FAQ je v jine casti jeste jedna zminka o FTP:
--citace--
When  a user orders the source, you have to make sure to get the source to that user.
If a particular user can conveniently get the source from you by anonymous FTP,
fine--that does the job. But not every user can
do  such  a  download.  The  rest of the users are just as entitled to get
the source code from you, which means you must be prepared to send it to
them by post.

If  the  FTP access is convenient enough, perhaps no one will choose
to mail-order a copy. If so, you will never have to ship one. But you
cannot assume that.
--/citace--

coz, dle meho nazoru je spis v kontextu toho, na co zde byl polozen
ten prvni dotaz o PHP systemu. Jasne je zde videt, ze umisteni zdrojaku
na verejne FTP nikdo nevyzaduje, spis ze se to doporucuje jako usnadneni
zivota pro toho, kdo provadi distribuci.

> GPL to neprikazuje, ale je dobre, prinosne a slusne udelat VIC, nez GPL
>
> Pokud osobne zastavas stanovisko, ze to neni nutne, pak to chapu. Vsimni
> si, ze *nikoho* nenutim, nechci zadne dodatky ani zmeny (ani po Tobe).

Ja te chapu a vicemene s tebou i souhlasim, take si myslim,
ze by bylo super, kdyby vsechen GPL software byl dostupny
z FTP. Mne se jen nelibi ten ton, jakym to porad podavas.
Ty rikas, ze kdyz neudelam vic, tak to neni slusne a jednim
dechem dodavas, ze mi to nenutis. Ale ja se preci chci chovat
slusne a kdyz si budu myslet, ze mas pravdu, budu si myslet,
ze kdyz delam neco jineho, neni to slusne, jde to proti duchu
GPL a neni to dobre. Tudiz preci jen je to jakysi tvuj dodatek
k GPL. Nemam vubec nic proti tomu, pokud v takove situaci dotycneho
slusne poprosis, zda by ty zdrojaky nemohl zverejnit s tim,
ze by to ostatnim moc pomohlo.

Zdravi,
Hynek Hanke