Switch Planet FNSW-2400S a port bonding

Veros Kaplan veros-XXXX na tac.cz
Čtvrtek Únor 13 09:18:54 CET 2003

Dobrý den,

posílám informaci o tom, jak se mi podařilo rozchodit port-bonding
mezi Linuxem a switchem Planet FNSW-2400. Nikde na webu jsem nenašel popis,
že se to někomu povedlo, takže to posílám.

V dokumentaci ke switchi je napsané, že podporuje port trunking (podle
výrobce 2-port trunking, 4-port trunking), což je spřažení dvou/čtyř
portů.  Linux má v jádře podporu bondingu, což je opět spřažení dvou
portů. Protože jsem duše hravá a 100Mbitů je na fileserver pro 20 stanic
málo, pokoušel jsem se rozběhnout ono zázračné spřahování portů.

Postup:
- přečíst si návod ke switchi, zavolat na podporu a všechno zapomenout
- do serveru se založí dvě síťové karty
- zkompiluje se ovladač Bonding (nejlépe jako modul)
- nainstaluje se program ifenslave ( pro Debian balík ifenslave,
  RH má ifenslave v defaultní konfiguraci )
- ifenslavují se síťové karty do bondu (RH - viz dokumentace jádra,
  Debian do /etc/network/interfaces napsat ifconfig eth0 up;
  ifenslave bond0 eth0; ... do pre-up scriptu)
- před spojením je dobré nastavit pomocí ifconfigu hardwarové
  adresy karet na stejnou MAC adresu, v opačném případě mohou nastat
  zajímavé věci (*) včetně nucené reinstalace Windowsího klienta.
  (TOTO NENÍ V MANUÁLU)
- spojit síťovky se switchem
- switch pomocí konfiguračního kabelu přepnout na 2-port trunk
  (upozorňuji, že to musí být kabel dodávaný se switchem, neb
  jiný kabel prostě nefunguje, ani standardní null modem).
- opravit všechny konfigurační soubory serveru, kde bylo eth0, musí se
  napsat bond0.
- Do iptables jsem pro jistotu  připsal, že na eth0 i eth1
  se akceptuje všechno.

 (*) výrobce switche nejspíš uvádí, že switch se 2-port trunkem
rozdělí na dvě poloviny. Čekal bych, že levá posílá data do
bondu jedním portem, pravá druhým.  Linuxový bond, aby se to
nepletlo, porty spravedlivě střídá, jeden paket doleva a jeden doprava.
Switch ty data doručí podle MAC adresy správně (tedy, pokud jsou na
obou kartách stejné MAC adresy).

 Moje konfigurace: Debian woody, jádro 2.4.18, síťové karty 2xRTL8139

 Subjektivní měření: odezva serveru se nikterak drasticky nezrychlila,
nenastávají ale tak často situace, kdy server reaguje velice pomalu.

 Objektivní měření: nenapadá mne - nejspíš peaky na serveru, protože
jinde nic nenaměřím?

S přáním pěkného dne

Věroš Kaplan

PS: kdybyste se někdo pokoušel rozběhnout na tom switchi VLAN podle
801.2q, tak vězte, že to nejde :-)
--
Věroš Kaplan <veros @ tac . cz>
Tacoma Computers, Staňkova 18a, Brno, CZ                http://www.tac.cz/