Digitalni kamery & linux

Zdeněk Böhm zdenek.bohm na gammarus.cz
Čtvrtek Únor 13 13:35:37 CET 2003

> Preji krasny den !

I ja tobe. Koukam, ze ti budu konecne mozna moci vratit tvou pomoc s
rozchazenim SB AWE 64 :-)) BTW uz ji zase nepouzivam :-)

> Zajmalo by me, jak je to s podporou digitalnich kamer v linuxu.
> Mate s tim nekdo zkusenosti ? A jak to pracuje ?

Trochu se v tom vrtam posledni asi mesic, i kdyz je pravda, ze zatim valnou
vetsinu casu zabral upgrade pocitace. Z toho plyne prvni zkusenost, s
procesorem taktovanym pod 500MHz na to vubec nechod :-)) Ja jsem skoncil u
1GHz Durona + UDMA5 disku. Zkousel jsem 333HMz Celeron (muj puvodni stroj) -
na nic. A 433MHZ Celeron (kamaraduv) - jakz takz, ale padalo to casto na
hubu.

> Priznam se, ze o tomhle vim hodne malo. Jestli jsem dobre
> pochopil ruzne popisy, digi kamera se pripoij k PC pres
> firewire, na PC se spusti grabovaci aplikace (dvgrab ?) a pomoci
> ni se zaznam prenese do PC.

Jo, strucne se to da rict i takhle. Dalsi moznosti je program kino (stejny
autor jak dvgrab) viz. dale

> V jakem formatu se to ulozi ? Jak se s tim da potom pracovat -
> existuje pro linux nejaka jednoducha strizna ?

Mozne formaty jsou dva DV1 a DV2 (tak se fakt jmenujou :-))). Rozdil mezi
nimi je ten (strucne receno), ze DV1 vygeneruje mensi soubor, DV2 vetsi, ale
zase schopny prevodu do DivX atd. V kazdem pripade jsou oboji obrovska
hovada (10sekund zaznamu tak 36MB), takze si porid taky vetsi disk :-))
Jednoducha strizna je vyse zminene kino, ale je to porad beta a dost pada.

> A jak se vysledny produkt potom zpracovava dal - napada me
> nejjednodussi zpusob, tj. prevest do DivX (nebo podobneho
> formatu) a vypalit na CD. Pripadne pres analogovy videovystup
> dotlacit na "klasicke" VHS video.

Oboje je mozne - kameru jde pichnout primo do videa, ci televize a bez
nejmensich problemu prehrat, ale krome toho, ze jsem televizi z baraku
vykopl (jak pravi klasik: srala me :-)) a navic to neni o Linuxu, tak druha
moznost je pres FireWire (pouzivam radic Kouwell 582V2 za asi 1kKc, viz. muj
zaznam na ABCLinuxu) stahnout do pisidla a vysledny DV2 soubor prevest do
DivX. Na to by mel slouzit balicek mjpegtools (k nalezeni na sourceforge),
ale tady jsem se zatim prilis daleko nedostal - pokazde to padne na hubu. Je
pravda, ze jsem pouzil binarky odkudsi pochybne stazene, takze ted jsem ve
fazi, kdy intenzivne hledam cas na prelozeni a vyzkouseni vlastnich.

> Mimochodem nektere kamery maji v popisu dv out, jine dv in/out.
> Jestli o dobre chapu, ty druhe umeji zpetne nahrat na svuj pasek
> stream z PC. Asi se ptam hloupe, ale k cemu je to v bezne praxi
> dobre ?

Zcela spravne. Ja mam jen dv out a celkem mi to vadi. To nahrani zpatky je o
tom, ze na miniDV kazetu za bratru 130Kc se vejde 1 hodina zaznamu v plne
kvalite. DivX je vzdycky horsi a vypalit DV soubory na CDcko je silenost.
Takze in/out je o tom, ze stahnes, prostrihas a zase ulozis na nejlepsi
misto, kde to muze lezet.

> Posledni dotaz je na vhodny model kamery. Na strankach projektu
> IEEE 1394 for Linux (www.linux1394.org) je mj. "Compatibility
> list", ve kterem jsou zminene modely, ktere zase nejsou v
> nabidce mistnich obchodniku a naopak.

No, ja mam Samsung VP-D55 koupenou v Singapuru :-)) a jede (BTW Samsung me
prijemne prekvapil - promptne poslal navod v pdf v cestine, ktery mi jaksi v
Singapuru nepribalili :-)). Rekl bych, ze cokoliv je DV a ma FireWire neni
problem rozbehat, ale hlavu pod sekeru za tenhle nazor nedam :-))

> Predem diky za kazdy tip - a mozna radsi soukrome, at
> nezatezujeme konferenci.

Proc soukrome? Myslim, ze to muze zajimat vic lidi, uz proto, ze informaci
tohoto druhu je k nalezeni hodne malo. Sam jsem sel cestou pokus, omyl. Az
to dotahnu, chtel bych o tom nekde vyplivnou clanek (nebo nekolik), protoze
najit k tomu na internetu neco (natoz v cestine!) se rovna porodu jezku do
vody :-)

Jeste jednu poznamku bych mel. Az to budes zkouset s dvgrab, tak nezapomen,
ze tenhle soft neumi kameru ovladat, jen uklada co prijde z OhnivyhoDratu.
Ja jsem stravil nekolik hodin tim, ze jsem poustel stale dokola dvgrab a
nadaval, proc se ta kamera nerozjede a nezacne se neco prehravat :-))) Az za
hodne dlouho me napadlo, ze ten play na kamere musim zmacknout sam :-)
Predtim jsem totiz zkousel stahovat pres kino, kde stacilo klepnou mysi a
kino si kameru pustilo...
... a pak zatuhlo :-)))

S pozdravem Zdenek Bohm