Delka podpory jednotlivych distributoru

Zdenek Mazanec zdenek.mazanec na contactel.cz
Úterý Únor 18 19:13:20 CET 2003


> > A to pomijim komplikace s certifikacemi v nekterych oblastech nasazeni,
> > obcas od okamziku zahajeni vyvoje, certifikaci a okamzik prvniho
> > nasazeni je klidne 2-5 let.
>
> Pokud podstupujete certifikace, asi Vam na penezich moc nesejde, takze
> podporu snadno zaplatite (bude to jiste jen zlomek celkovych nakladu).

Certifikace ale imho neznamena nic ohledne podpory distribuce xy ze strany
distributora (jakekoliv, placene i neplacene). K cemu je distribuce xy
certifikovana pro nasazeni ab, kdyz za rok konci jeji podpora ze strany
distributora? Nebo za dva, nebo za tri? Jiste, updaty se daji delat i ve
vlastni rezii, ale jiste to neni udealni a zjevne to ubira sily a zdroje na
produktivnejsi cinnost.


> > A i v normalni firme v oblasti IT mohou byt 2 roky malo. Pokud na
> > systemu bezi i neco jineho nez se soucast distribuce, tak muzete
> > mit zadelano na problem (velke databaze, nektere vypocetni systemy
> > mohou klidne resit jednu ulohu dele nez je interval aktualizace,
> > apd).
>
> Pokud takovy system mate, jiste pobezi kazda sluzba na jinem pocitaci,
> protoze nejste hazarder. Pak snadno pro kazdy system (databaze, verejne
> sluzby, postovni uzel, Web atp) vyberete vyhovujici distribuci s
> adekvatnimi podminkami.
Jak souvisi pocet bezicich sluzeb s delku podpory? Ne kazdy system je
mozne/vhodne updatovat co dva roky nebo jeste casteji _bez_ ohledu na pocet
provozovanych sluzeb. Svet nejsou jen postovni a webove servery.

> > delat celkem dobre aspon v ramci minor verzi (ale i tam obcas se
> > clovek zasekne na nejake zmenene konfiguraci apd). Pri update mezi
> > major verzemi je to obcas dost na zakladni vyzkum v nekterych
> > oblastech. :-)
>
> Obvykle staci precist README daneho produktu nebo README poskytnute
> distributorem.
Haha. Uz jenom reseni zavislosti a pozadavku na tu ci onu verzi novejsiho
baliku muze byt na dulezitem systemu o nervy.

> > Pokud mate v provozu vetsi pocet systemu v ruznych lokalitach,
> > tak se bude pozadavek na interval jen a jen zvetsovat.
>
> Spise se budete snazit mit vsechny systemy stejne a s jejich poctem
> snadno utopite naklady na podporu v rezii jejich spravy.
Hmmm. A taky budu nutit svoje zakazniky updatovat hromadne zelezo i soft
abych to mel jednodussi, ze?



> Asi to nechapu. Chcete zrejme neco zadarmo a nechcete zaplatit ani
> korunu - to by bylo jeste snad pochopitelne. To co je zvlastni, je
> predstava, ze NIC nevratite komunite a jeste nadavate.

Zjevne to nechapete. Nejde o neplacenou podprou, ale o podporu bez
privlastku. Tedy i placenou. Predstava podpory v radu 10 let pro libovolnou
soucasnou linuxovou distribuci je proste utopie. A to proste k nekterych
pripadech vadi, a to tak, ze velmi. Je jasne, ze to nevadi v pripade
zminenych postovnich, www, jednoucelovych databazovych a podobnych serveru
(spise servriku). Bavme se o tezce komercnim nasazeni, kdy dany system je
zivotne dulezity pro velkou firmu. Bavme se o nasazenich, kde dneska bezi
"vetsi nez male" suny nebo podobne zelezo.  Nebo toho nechme, protoze
vzajemna snaha pochopit se v techto diskusich je limitne blizka nule.


---
Zdenek Mazanec, Contactel s.r.o.
http://mandrake.redbox.cz
Silver MandrakeClub Member




Další informace o konferenci Linux