Zase ty oddily...

Jan Houstek houstek na karlin.mff.cuni.cz
Úterý Leden 21 14:59:51 CET 2003

> [...]
> ktera jsem instaloval nemela Win95/Win98(SE)/ME na /deb/hda1 a nikterak
> jim to nevadilo. A nevim nic o tom, ze bych byl schopen pouzivat nejaky
> druh magie a uz vubec ne cerne! ;-) A taky jsem Win98 nikdy nic
> neschovaval, myslim si, ze to ani neni nutne, protoze Win9x jsou
> dostatecne "slepe" i bez toho. ;-)
> Viz treba:
>
>   Zařízení Boot    Začátek     Konec  Bloky    Id  Systém
> /dev/hda1             1       125   1004031   82  Linux swap
> /dev/hda2           126       374   2000092+   b  Win95 FAT32
> /dev/hda3   *       375      6453  48829567+  83  Linux

1) pokud nezasahne cerna magie (tj. pouzijete lilo, grub, ci xosl na
skryvani partitions apod.), tak vam w9x v jinem oddilu taky nemusi
nabootovat

2) kdyz je v hda1 swap nebo linuxova partition, tak je pro w9x skryta a
sice asi bez potizi pobezi, ale cas od casu zkusi stejne neco zapsat do
/dev/hda1 (overeno, umim to dokazat a dokazu to kdykoliv reprodukovat)

> Protoze i dnes je porad spousta disku rychlejsich na zacatku disku,
> proto ta SWAP na zacatku. Ze stejneho duvodu co nejbliz zacatku disku i
> bootovaci partice OS.

Jenze logicka geometrie disku dnes prilis neodpovida te fyzicke a mam
overeno, ze ruzni vyrobci to delaji ruzne, takze je to potreba nejdriv
prozkouset (napr. boot z rescue-CD a pak OPAKOVANE mereni dd if=/dev/zero
of=/dev/hda; dd if=/dev/hda of=/dev/null) na ruznych castech disku,
pripadne nejak sofistikovaneji (tohle proveri pouze sekvencni pristup).

Vysledky, ktere mam k dispozici u novejsich disku (Deskstary, Baracudy,
WD) ukazuji na 2 veci - kazdy disk se chova jinak a rozdily jsou male (do
10%). Ale je to velmi naivni testovani, takze velkou vahu tomu
neprikladam.

-- Honza Houstek