RedHat vs Debian

Martin `MJ' Mares mj na ucw.cz
Neděle Leden 26 23:44:25 CET 2003

Zdravim!

> 3) nerozumim vychvalovani konzervativni distribuce, o ktere se jednim
>    dechem pise, ze si musim nainstalovat "par testing baliku". Za tohle
>    by jakykoliv admin mel dostat trvalou nalepku "hazarder" (minimalne)
>    nebo spise neco ve smyslu nelogickeho chovani a argumentace.
>    Vite vubec co je QA a co pro QA znamena zaneseni noveho balicku
>    do distribuce, nerkuli dokonce jinou Glibc (!!!) a to dokonce
>    ne dukladne otestovanou proti puvodni distribuci, ale testing (!!!)
>    verzi?

<flamebait>
O QA (respektive jeji nepritomnosti) v Linuxovych distribucich (alespon
nekterych) by se daly vypravet dlouhe a povetsinou smutne pribehy
a zrovna RedHat cokoliv.0 si v nich urcite svou roli zahraje, nebot
o jeho odladenosti lze hovorit opravdu jen se znacnou davkou nadsazky
(coz neni z doslechu, nybrz z vlastni zkusenosti).
</flamebait>

Ted trochu seriozneji: zatim jedina distribuce, u ktere mam pocit, ze se
snazi o opravdu systematicke debugovani a stabilizovani, je Debian. Ani
ne tak proto, ze by vynikala nejakym obzvlaste chytrym (a treba
normalizacnimi organizacemi posvecenym) systemem sledovani kvality, ale
hlavne kvuli tomu, ze ma dostatecne sirokou zakladnu testeru na mnoha
ruznych architekturach a ti testeri maji (coz je asi nejdulezitejsi)
behem stabilizace distribuce dostatek casu na nalezeni chyb.

Prakticky vsechny komercni distribuce se snazi (ze vcelku pochopitelnych
duvodu, ale kvalite to bohuzel nesvedci) s novou verzi prijit co nejrychleji
a tak slozity system se proste az tak kratkou dobu poradne otestovat neda.
Takze do te doby, nez nekdo objevi nejaky zazracny system testovani softwaru,
mi opravdu jako nejlepsi reseni prijde debianovsky styl vydavat kompletni
distribuci jednou za delsi dobu a doplnovat ji nekolika balicky
z unstable/testing.

Ono totiz zminovane pridavani unstable balicku vubec nemusi byt na
skodu, alespon tehdy, pokud na techto baliccich nic dalsiho v distribuci
nezavisi (takze jinou glibc za takovy pripad pochopitelne nepocitam).
Je mnohem lepsi mit velice stabilni zaklad plus nekolik balicku,
o kterych vim, ze nemusi fungovat, nez celou distribuci, o ktere vim,
ze nemusi fungovat, byt bych to vedel s mensi jistotou.

Aby nedoslo k mylce: Nekritizuji RedHat za jeho "QA" politiku, to je
konec koncu jeho vlastni rozhodnuti, pouze to je jeden z duvodu (a asi
ten hlavni), proc distribuce tohoto typu nepouzivam.

						Martin

<disclaimer>
Autor se neciti byt zarytym debianistou, ac priznava, ze prave Debian
na vetsine svych serveru v techto dobach provozuje. Nerad by rovnez
predstiral, ze snedl vsechnu moudrost, jelikoz podle jeho pribliznych
propoctu zalozenych na sledovani mnohych clenu internetovych konferenci
bylo uz snedeno priblizne 19890% celkove svetove moudrosti, a doufa,
ze jeho momentalni ctenari si tuto poznamku nebudou brat prilis osobne.
Nemysli si ovsem, ze mu to jakkoliv ubira na pravu kritizovat vse
ve vsem okoli a povazovat vsechny problemy sveta za nevyresene. Mimo to
ma rad cinsky caj, tucnaky, ledni medvedy a vanilkovou zmrzlinu. :)
</disclaimer>