RedHat vs Debian

Mirek Petricek mirek na petricek.cz
Čtvrtek Leden 30 10:23:12 CET 2003

On Thu, Jan 30, 2003 at 08:22:52AM +0100, Ing. Pavel PaJaSoft Janousek wrote:

> 	Uznavam, ze vsechen tento kolotoc neco stoji, ovsem pri porovnani s
> obdobnymi produkty jinych Unices si odpovezte sam, nakolik linux muze
> souperit a to vcetne ceny (TCO je subjektivni, dle pohledu)...

Linux dnes nemusí soupeřit pouze cenou. Různé enterprise linuxy ( RH
Linux AS, SuSE Linux ES, ...) jsou poměrně drahé. Linux běžící na
serveru dnes nabízí špičkový výkon, spolehlivost, obrovský arzenál
možností nasazení a v případě výše uvedených mutací také perfektní
podporu.

> Kde roste v rozumnych konfiguracich takto certifikovane zelezo
> vhodne napr. pro routery/firewally (IBM zSeries to fakt nejsou!), kde

Router a firewall. To je pro mě Cisco. :)

Ne, vážně. Malé instalace pro firmy (tak do třiceti uzlů) je IMHO
možné provozovat na běžném (rozuměj necertifikovaném) hardwaru,
instalovat tam volné verze distribucí a podporu poskytovat
indiviuálně (na vlastní riziko). Od toho je každý Linuxový profesionál
placený a každý by si měl být schopen najít takové kombinace Linuxu,
hardwaru a v nesposlední řadě i systém práce, aby pracoval efektivně.
To je jeho know-how, za které inkasuje peníze.

U větších instalací (stále mluvím o routerech/firewallech), zvolím
třeba zmíněné Cisco nebo použiji nějaký entry server, certifikovaný
pro moji distribuci. Nemusí to být zrovna IBM, cenově zajímavé servery
nabízí například Fujitsu-Siemens nebo Compaq:

http://www.fujitsu-siemens.com/rl/products/primergy/economyservers.html
http://h18004.www1.hp.com/products/servers/platforms/index-dl-ml.html

> rostou certifikovane komponenty jako sitove karty, pameti, MB,
> zvukovky... - nemam pocit, ze by se timto smerem Linux ubiral
> (mluvim o komponentach nutnych napr. pro vizualizace) - nebo Linux
> na pracovni stanice (!= desktop) nema ambice?

Nevím. Linux na desktopy profesionálně neinstaluji. Ovšem vím, že
existují i certifikované pracovní stanice, když na to přijde.
Spolehlivé komponenty najdete v těchto pracovoních stanicích.

--
/* Miroslav Petricek            mirek na petricek.cz
   UNIS COMPUTERS, spol. s r.o. mpetricek na uniscomp.cz