legalnost kopirovani distribuci

Michal Kubecek mike na mk-sys.cz
Středa Červenec 9 00:37:13 CEST 2003

On Tue, Jul 08, 2003 at 01:04:27AM +0200, Oak wrote:

> Já bych byl možná i trochu skeptik. Známej se tu (v diskuzi) i přímo p.
> Kanie ze SuSE ptal a odpovědi vypadaly ve stylu "ptejte se na co chcete, já
> Vám na co chci odpovím". Po zpřesnění a konkretizaci dotazů mu bylo
> sděleno, že se odpovědi do týdne objeví na webu SuSE, kde ale dlouho nic
> takovýho k nalezení nebylo...

Bylo to asi tak, že se dotyčný ptal, zda si může zkušebně nechat
nainstalovat SuSE Linux od kamaráda, který má krabici. Pan Kania
velmi podrážděně odpověděl, že taková věc samozřejmě podle licenčních
podmínek možná není. Když byl několika lidmi upozorněn, že ve FAQ na
jejich webu je přesně tato situace popsána jako legální, začal mlžit,
že FAQ jsou zastaralé a že je nestihli opravit. A že je tedy zatím
stáhli (což nebyla pravda).

Podstatným problémem ale zůstává, nakolik je tato změna postoje
retroaktivní. Tedy zda ten, kdo už někomu v dobré víře (podpořené
oficiálním webem SuSE ČR) někomu SuSE Linux nainstaloval (přiznám se
bez mučení, že jsem jedním z nich) je nyní povinen všechny oběhnout
a SuSE Linux jim k jejich velké radosti smazat (nebo je nutit, aby
si dodatečně koupili krabici). Pokud tomu tak skutečně je, označil
bych to termínem "PR harakiri".

> Ale konkrétně mě zarazilo, že se tolik liší to, co SuSE CZ dnes říká od
> toho, co jsem se dozvěděl z licence FTP verze SuSE 8.2 (nebo 8.1? - už
> nevím kterou jsem si to četl). Pokud se CD CZ verze natolik (politicky)
> liší od FTP, je to s podivem, že ji ještě někdo kupuje, neboť koupí na tom
> dále tratí - je výrazně omezován (nemožnost instalace systému na jiný
> počítač, samozřejmě /to plně chápu/ nemožnost kopírování médií) oproti FTP
> verzi, která je GPL vyjma programů zahrnutých v distribuci, které mají
> speciální (neGPL) licenci (alespoň to jsem pochopil z licenčního souboru v
> [...]

I podle nových podmínek můžete instalovat na jiný počítač. Rozdíl je
pouze v tom, že podle nových podmínek nemůžete instalovat na CIZÍ počítač.
FTP verze vás omezuje tím, že na její instalaci potřebujete dost slušné
připojení.

Aby bylo jasno, uznávám plné právo SuSE na změnu podmínek. Dokonce je
považuji za logičtější a pochopitelnější než ty původní. Ale považoval
bych za férové, pokud by jasně vyhlásili, od kdy tato nová politika platí
a zda bude uplatňována zpětně. Vzhledem k tomu, že se tváří, že už platí
přinejmenším několik měsíců, pak celou tuto dobu uváděli své zákazníky
v omyl. Bylo by velmi nemorální, pokud by jejich zákazníci měli z tohoto
omylu mít škodu.

                                                           Michal Kubeček