OT: Co pocitac a vase oci?

Petr Klima xklima08 na stud.fit.vutbr.cz
Čtvrtek Červenec 10 15:23:55 CEST 2003

Ondřej Kadlec wrote:
> mel bych takovou anketu - tyka se hlavne tech, kteri pouzivaji klasicke
> monitory a travi u pocitace vice nez 8h. denne.
> Nemate problemy se zrakem (jakekoliv)? Pripadne jak jim predchazite?

Problemy se zrakem mam, zdedene (cela rodina z otcovy strany bryle
nosi). Za poslednich asi pet let mi na kazdem oku pribyla jedna
dioptrie, pricemz u pocitace travim cca 10-12 hodin denne, 5-6 dni v
tydnu. Nemam zdani, jestli je to zhorseni zpusobeno mou vrozenou
vadou, nebo pocitacem.
Predchazeni? Rozumne rozliseni - 1024x768 na 17", 1152x864 na 19",
mozna 1600x1200 na 21" monitoru. Vic bych nedaval, pismenka, ikonky
apod. byvaji prilis titerne a musite se namahat, abyste je rozeznali.
Obnovovaci frekvence maximalni, jakou monitor zobrazi ostre - k cemu
vam bude 120Hz, kdyz budou rozmazane?
Snazte se mit jas nastaveny na minimalni hodnotu nutnou pro danou
praci. Kdyz budete mit monitor prilis jasny, budou vas oci bolet.
NIKDY monitor nestavejte pred okno a kdyz uz musite, vzdycky aspon kus
okna zatahnete zavesem.
Divejte se na monitor aspon z pul metru (u mnoha stolu vice ani
nedosahnete).
Pouzivejte kontrastni barevna schemata (idealni by byl cerny papir,
bile pismo, ale to se bohuzel nenosi).
Kdyz budete kupovat monitor, radeji priplatte - opravdu se nevyplati
setrit, kdyz si uvedomite, ze monitor casto prezije zbytek pocitace a
prave do monitoru zirate cele ty hodiny. V poslednich mesicich se
objevily opravdu rychle, svetle a kontrastni LCD displeje (vyborny je
pry 17" Hyundai Q17 za cca $500).

Na oplatku se zeptam zase ja:
Mate nekdo zkusenosti s klekackami? Kdysi to byla velka moda, pry
uzasne zdrave. Je to tak dobre? Jde v tom vydrzet deset hodin? Nekdo
mi rikal, ze vzycky po par hodinach zacal krivit zada, protoze
klekacka nema operadlo.
Vite nekdo o dobre ergonomicke ("zlomene") klavesnici?

P.S.: Vyse uvedene rady a postrehy vychazeji z mych vlastnich
zkusenosti, vase nazory mohou byt jine.

--
Petr "Tosuja" Klima
mail: xklima08 na stud.fit.vutbr.cz