nastaveni zavadece

Dan Bar Daniel.Bar na seznam.cz
Neděle Červenec 13 18:15:14 CEST 2003

Jordano napsal(a):
> Dekuji za podrobny popis.
>
> Rad bych se jeste vyjadril k tomu, zda by nebylo dobre zavest v
> konferenci pro Linux neco jako zacatecnik-linux, pro ty co tapou, jako
> ja. Vzdycky se mi tu dostalo odpovedi, ale mam pocit, ze tu je vice
> tech, kteri uz jsou experti a otazky typu "Jak nastavit zavadec" uz
> jim pripadaji velmi vzdalene.

Nemyslim. Mam za to, ze nezanedbatelny pocet aktivnich ucastniku teto
konference (vcetne me) take prosla podobnym vyvojem. Tedy od kladeni
"zacatecnickych" otazek az nekam, kdy si jsou svymy vedomostmi o Linuxu
trochu jisti. Rikam *trochu*, protoze oblast, kterou Linux admin muze
pokryvat je velice siroka. Takze se i zkuseny admin obcas nevyhne
"zacatecnicke" otazce z oblasti, kterou proste nezna. Je samozejme vice
obeznamen s informacnimi zdroji, kde lze odpoved nalezt (RTFM :) ),
takze sem treba otazky neposila tak casto.

Zaroven si myslim, ze jelikoz prosli takovym vyvojem, nebyva jim zatezko
odpovedet na tyto "obvious" otazky. Minimalne s RTFM. Tise se ale
predpoklada, ze otazku do konf. poslete az ve chvili, kdy jste se sam
_snazil_ neco o subj. nalezt.

> [...]
>
> Ja jsem zacal s Linuxem minuly tyden a moje poznatky z toho jsou
> vesmes pozitivni. Nepodarilo se mi sice zprovoznit ovladac pro zvukovou
> kartu (Creative SoundBlaster AudioPCI 128), tiskarnu (OkiPage8iM) a
> skener (Umax 2000P), pismo v nekterych prohlizecich je hrozny
> (Opera, Mozilla), ale jinak me to docela bavi a chci na to prijit.
> Sice uz jsem nasel par navodu, jak zminene problemy odstranit, ale
> vzdycky to byly takove popisy pro zkusene, takze je mi lito, ze
> neexistuji jednodussi reseni pro ty zacinajici. Cloveka to potom

Je to samozrejme zalezitost vaseho zameru. Tedy co od Linuxu ocekavate,
co se chcete naucit a jak. Pro zacatek muzete jit "hard way" tedy pres
pouziti ne tak uzivatelsky privetive distribuce jako treba Debian
(mluvim ted o Linuxovych zacatecnicich) a nebo "easier way" (ne totalne
easy) treba Mandrake. Rozdil zde neni v Linuxu (ten je porad stejny),
jako spis v nastrojich a automatizaci, kterou dana distribuce nabizi.

Takze pokud si myslite, ze byste se pro zacatek chtel zabyvat jen tim co
opravdu potrebujete, tak muzete zkusit treba zminovany Mandrake. (treba
ftp://ftp.linux.cz/pub/linux/mandrake/iso/). Ovsem s tim rizikem, ze
spousta veci bude skryto vasim ocim pouzivaje graficke konfiguracni
nastroje.

Pokud chcete jit opravdu *hard way*, pak se lze obratit o pomoc na
http://www.linuxfromscratch.org/. Budete s tim mit podstatne vice prace,
ale pokud si date zalezet, ziskate podstatne vice zkusenosti. Je to jako
normalni cesta - kratka a strma pres kopec a nebo po rovine ale delsi
kolem kopce.

> Omlouvam se, ze zdrzuju, ale pral bych si, aby bylo nekde misto i pro
> obycejne uzivatele, kteri prechazeji ze snadneji konfigurovatelnych a
> podporovatelnych Windows na Linux a nemaji casto cas a znalosti
> zprovoznit jiny OS.

A co se tyka informacnich zdroju, na ty si za chvili nebudete stezovat.

Pro zacatek se da zkusit
- http://faq.linux.cz/
- Cesky preklad LDP - http://knihy.cpress.cz/book.asp?BookCode=K0819
(pokud si jej chcete cist na PC, pak je tam odkaz na zipped PDF verzi -
za 0,- Kc :) )
- Linux Links www.ll.cz
- http://www.pslib.cz/~kerslage/

> hezky den, Roman