Linux jako souborne dilo [was Re: [Fwd: Licencni podminky produktu SuSE]]

Radek Vybiral Radek.Vybiral na vsb.cz
Neděle Červenec 20 11:11:30 CEST 2003

On Sat, 19 Jul 2003, Pavel Machek wrote:

> Ahoj!

> Umm, to je docela odvaha priznat ze distribuce je souborne dilo... Divim
> se ze jeste nemame na stole pozadavek od Stallmana ze chce zdrojaky
> RealPlayeru...

Přesně tak. Jestliže distribuce obsahuje tisíce programu pod různými
licencemi, tak asi dost těžko bude existovat jedna, která je všechny
zastřeší tak, aby to "fungovalo". Např. distribuce RedHat má také jasně
deklarováno, jaké části či balíčky smějí či nesmějí být dále šířeny z
důvodu uplatnění jiných licencí.

Dal jsem si tu práci a prošel weby jak suse.com a suse.de a ani přes
veškerou snahu jsem nenalezl nic, co by se podobalo v překladu textu,
který lze nalézt na http://www.suse.cz/cz/company/licence/index.html,
zvlášť co se týká omezení na možnost instalace pouze v rámci jednoho
subjektu. Jediná explicitně uvedená licence je pro YaST, která šíření
tohoto kódu omezuje, ale pouze v tom smyslu, že nelze prodávat kód YaSTu
bez předchozího písemného svolení.

Takže ten postup, kdy se česká pobočka snaží vymýšlet nějaké další
licence, navíc bez součinnosti s "mateřskou" firmou by byl akceptovatelný
pouze v případě, kdy SuSE Linux objednaný např. ze stránek .de je něco
jiného, než co dá objednat ze stránek .cz.

Jako uklidnění pro stávající vlastníky verze 8.2 CZ lze uvést, že
"upravené" licenční podmínky tak jak jsou definovány na výše vvedeném URL
platí až po době vydání verze 8.2, čili se na tento produkt nevztahují.

Pokud k těmto "obchodním" aktivitám přidáte i propagační heslo na úvodní
stránce http://www.suse.cz/cz/ - "Linux znamená SuSE", které nese známky
klamavé reklamy, pak mi nezbývá než doporučit všem uživatelům operačního
systému Linux aby si z tohoto "chování" případně provedli závěry sami.

R.V.