provoz serveru - cena za elektrinu

Miroslav BENES mbenes na tenez.cz
Úterý Červen 3 08:36:15 CEST 2003

> Pro srovnani muj pocitac Duron 1,4GHz ma sam spotrebu 115W + 19" monitor
> 100W (spotreba se meni podle jasu obrazu).
> Provoz obou serveru je ve srovnani s mym pocitacem laciny.

Pro srovnání - P4 na 2,6 GHz, zdroj 350W, 3 diskt, CDROM, ZIP, ...
(měřil jsem proud, příkon je přepočten pro ideálních 230 V).

Spotreba samotneho PC :
=======================
case vypnutý (!) vypínačem na zdroji        27,5 mA    6 W
case zapnutý vypínaem, soft off             47,5 mA   11 W
bootování - BIOS                           600   mA  138 W
bootování - linux                          375   mA   86 W
linux - KDE                                425   mA   98 W
linux - KDE - sleep                        375   mA   86 W
linux - textová konzola                    350   mA   80 W
linux - text. konzola - kompilace jadra    600   mA  138 W
linux - text. konzola - hledani na disku   650   mA  150 W

To vse bez monitoru. Je videt, ze spotreba neni nijak zavratna -
okolo 80 W (textovy rezim), v grafickem rezimu si karta (GeForce
MX400) vezma dalsich 20 W. Pritom linuxove jadro usetri 58W
jenom tim, ze odstavuje necinny procesor a nenecha ho zbytecne
behat v cekacich smyckach. Tato uspora je pryc pri bootovani
(protoze BIOS neumi CPU odlehcit) nebo kdyz CPU neco dela a nema
cas na odstaveni. Pak se spotreba vysplha az na 138 W.
Posledni mereni krome toho intenzivne "cvicilo" s hlavickami
dvou disku i s procesorem, takze spotreba vylezla az na 150 W.
Nejzajimavejsi ale je prvni mereni - domnival jsme se, ze
mechanicky vypinac na zdroji uplne odpoji vse, ale jak je videt
neni to pravda.

Spotreba monitoru :
===================
monitor AOC 19" "vypnuty"                   70   mA   16 W
monitor AOC 19" "spici"                     85   mA	20 W
monitor AOC 19" aktivni (grafika)          250   mA	58 W

Na to ze nic neela bere v klidu docela dost.

Pro zajimavost dalsi spotrebice :
=================================
zdroj k tiskarne HP DJ520 (naprazdno)       70   mA   16 W
tiskarna HP DJ520 v klidu                   80   mA   17 W
tiskarna HP DJ520 pri tisku                100   mA   23 W

bednicky dvoupasmove TARGET (klid)          18   mA    4,1 W
prenosny disk na LPT port (klid)            37,5 mA    8,6 W

nabijecka mobilu (Philips) naprazdno         5,5 mA    1,3 W
nabijecka mobilu (Philips) pri nabijeni     22,5 mA    5,2 W

Kontrolni mereni :
==================
Zarovka 100 W                              425   mA   98 W
lampicka halogen 12V/20 W (s trafem)       108   mA   25 W

Zaver :
=======
Pri nonstop provozu bez monitoru (v klidu) je spotreba 80 W, coz
dela za mesic necelych 60 kWh. Je to malo nebo moc ?
Pri velkem zatizeni CPU spolu s monitorem prumerne 8h denne to
dela cca 50 kWh za mesic. I to se da prezit.
Na druhou stranu je to v obou vzorovych prikladech porad cca 2x
vic nez moderni lednicka s mrazakem, takze to na ucte bude znat.

Rozhodne se ale vyplati vypinat vsechno (nejlepe vypinacem na
prodluzovacce), protoze jsme jednak lip chraneni proti prepeti v
siti (bourky apod), ale hlavne spotreba monitoru + PC naprazdno
dela za mesic cca 20 kWh !

Miroslav BENES
E-mail   : mbenes na tenez.cz
TENEZ Chotebor, a.s