Linux trustees - zkusenosti

Jan Kasprzak kas na informatics.muni.cz
Pondělí Červen 16 01:18:12 CEST 2003

Jakub Maa01 Jirků wrote:
: On Sat, Jun 14, 2003 at 09:21:04PM +0200, Jan Kasprzak wrote:
: > 	To je mi moudro. Spousta filesystemu nejprve nemela ACL,
: > a casem se k nim doprogramovaly. A neni jim to nijak na skodu. Nechapu
: > proc by mel a priori byt lepsi filesystem primo napsany s podporou ACL
: > nez filesystem do ktereho ta podpora byla doimplementovana.
:
: <odporny flame>To je pravda. A taky je jedno, jestli je nejaky OS
: navrzeny jako viceuzivatelsky a nebo jednouzivatelsky ... Taky vam
: firemni server bezi na win95?</odporna flame>

	Z jednouzivatelskeho systemu udelate viceuzivatelsky dost tezko,
protoze tu jednouzivatelskost (to je slovo :-) mate prolezlou do vsech API
a podobne. Pokud hledate analogie, spis bychom mohli mluvit o tom, jestli
se system navrzeny jen pro jednu platformu muze vyvinout v portabilni
system (a na priklade Linuxu vidime, ze to mozne je). Podobne treba Solaris
pouziva stejny UFS jako vzdycky, akorat v novych verzich je mozno pridat
podporu zurnalovani a ACL. A pritom UFS neni vec primarne navrzena pro
zurnalovani a ACL. Nebo FreeBSD dela nad UFS SoftUpdates, ale pritom
UFS neni filesystem primo navrzeny pro praci v rezimu SoftUpdates.

	Ja nevim jak moc vidite do implementace filesystemu (a do jejich
layoutu na disku), ale fakt si nedovedu predstavit, proc by do rozumne
navrzeneho FS melo byt nejak zvlast tezke pridat podporu ACL a zurnalovani.
A zejmena proc by to melo byt tezsi nebo slozitejsi nez kdyz ten FS navrhujete
rovnou od zacatku s ACL a zurnalovanim "in mind".

	Pro ACL proste potrebujete u I-uzlu poznamenat, ze tento I-uzel
ma ACL, a pripadne kde se ten ACL najde (coz znamena, ze musite najit
par volnych bitu ve stavajici strukture diskoveho I-uzlu, ale nic
slozitejsiho v tom neni). Podobne pro zurnalovani musite pouze vyhradit
na disku misto, kam budete delat zurnal (coz se obvykle udela rezervovanym
I-uzlem). Zbytek implementace (jak alokovat/dealokovat misto pro ACL,
jestli ACL sdilet copy-on-write mezi I-uzly, jak synchronizovat zurnal
se zbytkem metadat, a podobne) je IMNSHO stejne tezky, at uz to implementujete
jako rozsireni stavajiciho FS, nebo do noveho FS ktery jste "navrhoval
primo pro ACL a zurnalovani".

-Yenya

--     I'm an "Oppenheimer", and I refuse to play politics with Linux.    --
--                                            --Linus Torvalds on LKML    --