META: E-maily mimo zaměření konference

Michal Kubecek mike na mk-sys.cz
Neděle Červen 22 11:24:49 CEST 2003

On Sun, Jun 22, 2003 at 12:49:48AM +0200, Petr Vileta wrote:

> Ja mam sice pevnou lajnu, ale chci se trochu zastat modemistu. Narazite na
> problem nekdy v 10:00 hodin a chcete googlovat. Jenze v te dobe je jak na
> svinu drahy imulz naseho draheho Telecomu. Takze googlujete 10,20,30 minut a
> porad nenalezate odpoved, jenze uz vas to stalo pekne penize. Takze je
> rychlejsi a levnejsi napsat dotaz do konfery, odeslat a za hodinu si zkusit
> prijmou postu, zda vam nahodou nekdo neporadil. Mezi tim muzete dal
> (vetsinou zbytecne) procitat man stranky :-)

Ale to je právě to nepochopení věci: e-mailový diskusní list není pro
okamžité řešení problémů. Není tu pro řešení problémů, které tazatel
(z jakýchkoli důvodů) nechce řešit sám. Je tu pro řešení problémů, které
se dotyčný intenzivně snažil vyřešit a neuspěl. Pokud někdo stráví
řešením problému celý den (nebo dva), těch pár hodin už ho nezabije.
Posílání dotazů, které se tazatel ani nesnažil řešit, je zneužíváním
času těch, kdo si tu práci dají.

Tvrzení, že "nemám čast hledat, tak posílám dotaz do listu" považuji
za maximální drzost a hrubé porušení etikety. Vůči lidem, kteří takto
uvažují, nedoporučuji mít žádné ohledy, modem nemodem. Přečtěte si
Meta-FAQ, tam je to jasně napsáno. Pokud se vám to nelíbí, usilujte
o jeho změnu. Ale varuji vás: pokud by se vám to podařilo, možná tím
docílíte odhlášení značné části těch, kdo tu odpovídají.

> Nebo druhy pripad lidi, kteri sice anglicky jakz-takz ctou, ale neumi
> mluvit/psat, respektive spravne formulovat vetu, tedy ani spravny dotaz pro
> vyhledavac.

V tom případě by se to ve vlastním zájmu měli naučit. Nehledě na to, že
na formulaci dotazu pro Google nebo jiný vyhledávač žádné světoborné
znalosti angličtiny opravdu nepotřebujete. Pro vyhledávání v archivu
diskusního listu dokonce vůbec žádné. Je mi líto, ale diskusní listy
opravdu nejsou pro lidi, kteří jsou příliš pohodlní na to, aby se
snažili své problémy řešit sami. Od toho je (placený) support: buď si
dáte s řešením práci nebo zaplatíte někoho, kdo to udělá za mne.

                                                         Michal Kubeček