Zrusena partition table a gpart

Jan Marek jmarek na jcu.cz
Neděle Červen 22 22:14:31 CEST 2003

Zdravim,

tak jsem si prozil tvrdou zkusenost se smazanou partition
table...

Jak se to stalo: na pocitac, kde jsem mel jednu volnou (prvni)
partition ponechanou pro DOS a na kterem jsem mel uz funkcni
Linux s ostrymi (a jinde pochopitelne nezalohovanymi) daty jsem
se na tu volnou oblast pokousel nainstalovat Win98. Rozbehl jsem
instalator (boot z CD) ale ouha: instalator zahlasil, ze neni
mozno na tu oblast nic instalovat. Uvedomil jsem si, ze jsem asi
zapomnel nastavit boot flag na tu DOS partition. Instalator Win98
mi nabidl spusteni fdisku: rikal jsem si, proc ne, nastavim
aktivni oblast a pojede se dal. To jsem se ale hrube prepocital:
instalator mi sice spustil fdisk, ale v jakemsi neinteraktirvnim
rezimu, kdy mi prepsal tabulku rozdeleni disku tak, ze cely disk
pridelil Win98!!!
To jsem zjistil, kdyz jsem chtel grub-em natahnout kernel a grub
mi oznamil, ze (hd0,1) neexistuje.
No, v tehle situaci bych uz byt nechtel...
Vse se ale podarilo obnovit diky gpart-u: disk jsem pripojil jako
druhy do pocitace s nainstalovanym Linux-em, spustil jsem gpart
(gpart -i -W /dev/hdc -E /dev/hdc, mel jsem tam jen primarni
oblasti), a gpart mi nasel moje tri partition: XFS root, swap
a XFS /home. Trosku jsem s tim jeste zapolil, protoze zatimco
zacatky nasel dobre, tak konce udelal spatne a nechal mezi
jednotlivymi oblastmi mezery, takze tohle jsem musel opravit,
dale DOS partition nebyla naformatovana, takze tu nenasel
a nechal tam na ni jen misto, takze jsem ji musel vytvorit znovu,
dale u posledni partition jsem nevedel, kolik je na disku
clusteru, takze jsem si to musel jeste zjistit, dale ta oblast na
zacatku mela (diky tomu, ze jsem ji vytvarel posledni) cislo
4 a ne 1, coz se mi ale podarilo promptne vyresit v fdisk-u
(funkce 'f' v expert modu) a nakonec bylo treba jeste v fdisk-u
zmenit typ te Win oblasti na 'c' a nastavit ten nestastny
bootovaci flag.

No, nakonec to vypada jednoduse, ale bylo v tom jeste ruzne
laborovani (jako ze partition expandovana v cfdisku se zapsala
mimo spravny zacatek apod.), trvalo mi to cca 3 hodiny :-(.

Takze celkove: presto, ze neumi dobre detekovat konce oblasti,
nadetekoval gpart spravne alespon zacatky, coz me zachranilo
a muzu ho tedy doporucit na tuto praci.

Zdravi
Honza Marek
--
Ing. Jan Marek               | Nez mi poslete prilohu .doc, .xls
University of South Bohemia  | nebo .ppt, prectete si, prosim,