RAID otazky

Petr Hodan petr.hodan na admins.cz
Pondělí Červen 23 03:07:24 CEST 2003

Zdravim,

>procetl jsem si archiv a RAID howto a chtel bych se zeptat, co doporucujete.
>Pochopil jsem, ze moznosti jsou nasledujici
>Pro moji potrebu by byl nejlepsi RAID 1 protoze potrebuji zajistit chod
>systemu i pri zniceni jednoho disku.
>

>1a. HW raid na IDE nebo SCSI
>+ asi nejspolehlivejsi
>- muze byt pouze jako jeden mountpoint

No, myslim ze ne, vetsina hw raid radicu se tvari jako jeden disk, ktery
jde dale rozdelovat na partitions.

>2b to same, ale jeden disk navic, ktery nebude v raidu bude se systemem a
>raid pripojim jako /data
>- kdyz spadne disk se systemem, cele to prestane fungovat

Asi krok stranou, na mirrorovanych discich muzete mit /, /boot, /home na
zvlastnich partisnach....

>2a. SW raid (ATA) s tim, ze 1 disk nebude v raidu a bude na nem system
>a dalsi 2 disky budou treba jako /data a budou v raidu 1
>+ levne reseni, vice oddilu
>- kdyz se pokazi disk se systemem, pocitac prestane fungovat
>
>2b. SW raid (ATA) s tim, ze 2 disky budou na raid 1, a bude na nich i system
>
>pro me by asi byla nejschudnejsi verze 2b, ale chtel bych se zeptat,
>
>existuji jeste nejake dalsi moznosti (raid 5 nepocitam)
>jak zaridit, aby system nespadl pri padu 1 disku ?

Ano, mam tu server s Soft Raidem 2x 80 GB (asi 2x 5 GB RAID1 a 70 GB +
70 GB RAID0) a vse (teda krome toho raidu0) bezi jak z jednoho tak z
druheho at se stane co se stane :-) Leda by vyhoreli oba.

>posledni 2 otazky : :-)
>
>1 jake mate zkusenosti s bootavanim ze sw raidu 1 ?

Bez problemu, nesmi se zapomenout zapsat lilo i na druhy disk, kdyby
nahodou prvni odesel.

>2. pokud pouziji instalaci Redhat 9 a volbu instalaci na sw raid,
>lze tam nainstalovat tu verzi 2b i s tim,ze si budu moci vytvorit vice
>oddilu ? (/, /data, /usr/ ...)

Myslim ze na to jdete moc slozite. Jakykoliv RAID Vam udela logicky
disk, ktery se pro system tvari jako disk fyzicky. A je jedno jestli je
to soft nebo hard raid. Pak s tim diskem muzete delat co chcete,
rozdelovat na partisny, montovat, formatovat partisny.... O to ze je
zrcadleny se nestarate, to zajisti system (at uz HW RAID radic ci jadro).

S pozdravy

Petr