Jazykový koutek (Re: FAQ: Co je to autentifikace?)

Martin `MJ' Mares mj na ucw.cz
Pondělí Březen 24 23:46:17 CET 2003

Zdravím!

> Nejdůležitější problém je asi v tom, že taková slova prostě neexistují a
> nenalezla cestu do příslušných slovníků. Něvědouce, co je to za slovo,
> jal jsem se hledat - a hle - autor pravděpodobně neví, že může snadno
> použít slovo, které opravdu něco znamená (a má jednoznačný význam).

A ve kterém slovníku se "autentizace" (nebo jiný tvar) nachází? Slovník
spisovného jazyka českého (s možnou výjimkou posledního vydání, to chci
zkontrolovat zítra v knihovně) to určitě není, etymologický slovník z roku
2001 takové slovo taktéž nezná.

Navíc mi to nedá, abych si nerýpl, že existence nebo neexistence slova
jaksi není dána tím, zda je nebo není ve slovníku, zvláště jedná-li se
o slovo nové, ve starší češtině neužívané. Jazyk vytvářejí ti, kdo ho
používají, nikoliv profesoři lingvistiky spoza katedry. Důležité je, jak
se doopravdy mluví, jazykové normy vznikají až dodatečně a obvykle
zachycují ty tvary nebo vazby, které jsou již v jazyce ustálené. Také
proto se jazykové normy vyvíjejí, stejně jako se vyvíjí jazyk sám.

Existují samozřejmě výjimky -- pokud je nějaký rozšířený jazykový útvar
evidentně chybný, normou se nestane (např. "protěžovat" místo "protežovat"),
ale i z této výjimky máme výjimky: útvary nadobro nesmyslné, jen bohužel
tak rozšířené, že už se proti nim bojovat nedá -- třeba "pomoc potřebným"
(ve smyslu "těm, kdož to potřebují") nebo "skanzen" psaný se "z".

Vrátím-li se tedy k našemu případu, myslím si, že žádný jednotný usus
zatim neexistuje a že jazykovědných důvodů pro preferování jednotlivých
variant se zdá být srovnatelně, takže nemáme právo tvrdit, že některý
z tvarů je nesprávný.

				Dobrou noc
						Martin Mareš