Jazykový koutek (Re: FAQ: Co je to autentifikace?)

Pondělí Březen 24 22:55:34 CET 2003

On Mon, Mar 24, 2003 at 10:08:31PM +0100, Martin `MJ' Mares wrote:
> Milí linuxáci!

> Copak na něm vlastně je nesmyslného? Četl jsem tento názor v různých
> konferencích už několikrát, ale autoři vždycky opomněli připsat, co je
> k tomu vedlo. Sám již léta používám tvar "autentikace", který je mému
> jazykovému cítění nejbližší, ale už si jím také nejsem tak jist, jak
> jsem býval, a tak jsem se pustil do pátrání, který ze tvarů "autentizace",
> "autentikace" a "autentifikace" je ten pravý. Zde vizte výsledky.

Nejdůležitější problém je asi v tom, že taková slova prostě neexistují a
nenalezla cestu do příslušných slovníků. Něvědouce, co je to za slovo,
jal jsem se hledat - a hle - autor pravděpodobně neví, že může snadno
použít slovo, které opravdu něco znamená (a má jednoznačný význam).

Nemyslím si, že je nutné v odborném názvosloví dělat větší bordel, než
je třeba. Naopak bychom měli co nejvíce své výrazivo sjednotit, aby
každý věděl, o čem je řeč.

Pak odpadnou problémy s výkladem "hostitel" a nebude se zbytečně opět
tlačit na světlo boží "nosočistoplena".

Je možná hezké, že se dají všelijaké "hezkotvary" vymyslet a možná každý
budeme "česky cítit" něco jiného (jako lepší slovo), nicméně pak bychom
asi měli vážně uvažovat o stavbě nové babylónské věže.

Četl jsem hodně přeložených knih a alespoň poloviční množtví kritik na
ně. Kupodivu - nejlepší kritiky měly knihy přeložené bez snahy
překladatele udělat ze sebe jazykovědce po stránce novotvarů. Naopak
zacházení s jazykem již existujícím tak, jak by měl mistr překladatel
umět, bylo považováno za pravé mistrovství.

--
                        Milan Kerslager
                        E-mail: milan.kerslager na pslib.cz