Jazykový koutek (Re: FAQ: Co je to autentifikace?)

Úterý Březen 25 09:40:49 CET 2003

On Mon, Mar 24, 2003 at 11:46:17PM +0100, Martin `MJ' Mares wrote:
> Zdravím!

> A ve kterém slovníku se "autentizace" (nebo jiný tvar) nachází? Slovník
> spisovného jazyka českého (s možnou výjimkou posledního vydání, to chci
> zkontrolovat zítra v knihovně) to určitě není, etymologický slovník z roku
> 2001 takové slovo taktéž nezná.

Diderot 1999, coz je puvodni ceska prace (universum je tusim jen nemecky
preklad). Take Slovnik cizich slov, 1966 (zajimave, ze?).

Vite, napsal jsem par veci, ktere sly pres korektora. Za ramecek jsem si
jeho pripominky nedam, ale pamatuji se, ze mel pomerne vycitavy pohled,
kdyz jsem pouzil slovo, ktere ma jasnou ceskou variantu, ktera neni
modni zalezitosti dnesnich pisalku (resp. jejich neznalosti).

Nenutil me pouzit "spravny" vyraz. Jen se me zeptal, jestli jse si
jisty, ze mi nekdo nehodi ustepacnou poznamku, ze nedokazu ani pouzivat
terminy zabehle v serioznich pracich (a to jsem vedel to, co zde psal
kolega Kankovsky).

> Navíc mi to nedá, abych si nerýpl, že existence nebo neexistence slova
> jaksi není dána tím, zda je nebo není ve slovníku, zvláště jedná-li se
> o slovo nové, ve starší češtině neužívané. Jazyk vytvářejí ti, kdo ho
> používají, nikoliv profesoři lingvistiky spoza katedry. Důležité je, jak
> se doopravdy mluví, jazykové normy vznikají až dodatečně a obvykle
> zachycují ty tvary nebo vazby, které jsou již v jazyce ustálené. Také
> proto se jazykové normy vyvíjejí, stejně jako se vyvíjí jazyk sám.

Viz nosocistiplena. Mam chut ji pouzvat a budu ve svych knihach. Akorat
si vsichni budou klepat na celo, protoze jsem pravdepodobne necetl ani
jednu seriozni praci na tema kapesnik.

> Existují samozřejmě výjimky -- pokud je nějaký rozšířený jazykový útvar
> evidentně chybný, normou se nestane (např. "protěžovat" místo "protežovat"),
> ale i z této výjimky máme výjimky: útvary nadobro nesmyslné, jen bohužel
> tak rozšířené, že už se proti nim bojovat nedá -- třeba "pomoc potřebným"
> (ve smyslu "těm, kdož to potřebují") nebo "skanzen" psaný se "z".
>
> Vrátím-li se tedy k našemu případu, myslím si, že žádný jednotný usus
> zatim neexistuje a že jazykovědných důvodů pro preferování jednotlivých
> variant se zdá být srovnatelně, takže nemáme právo tvrdit, že některý
> [...]

Na zaklade znalosti terminologie salovych pocitacu si dovoluji tvrdit,
ze uzus (minimalne) existuje dele, nez curame do kalhot. S tim souvisi i
jasny pojem 'slovo' a 'slabika'. To ze se dnes pouziva 'bajt' je vec
jina.

On Tue, Mar 25, 2003 at 12:19:07AM +0100, Stepan Roh wrote:

> Jen tak na okraj, v Ceskem narodnim korpusu (resp. jeho verejne casti)
> vede "autentifikace" s jednim vyskytem, ostatni maji peknou okrouhlou
> nulu.

To je divne, protoze (nejen) ja autentizaci pouzivam v i v prekladech i
knizkach bezne (viz vyse).

--
                        Milan Kerslager
                        E-mail: milan.kerslager na pslib.cz