Jazykový koutek (Re: FAQ: Co je to autentifikace?)

Hana Skoumalova Hana.Skoumalova na ff.cuni.cz
Úterý Březen 25 11:39:23 CET 2003

Martin `MJ' Mares wrote:
> Takže opět nerozhodně... asi nezbývá, než přiznat, že z hlediska slovotvorného
> jsou všechny tři varianty rovnocenné a není tedy důvod libovolnou z nich
> z vyšší moci zatracovat -- vždyť konec konců mohou v jednom jazyce klidně
> existovat všechny tři a až na pár puristů to nikomu vadit nemusí. Nechme
> tedy každého, ať si mluví, jak mu jeho jazykový cit šeptá, ona si čeština
> časem jednu z variant vybere a ostatní skončí v muzeu jazykových kuriozit,
> a když ne, také se nic zlého nestane -- koneckonců dublet "rozhlas" a "rádio"
> [...]

Můžeme se taky zkusit podívat do slovníku, konkrétně do dvoudílného
Akademického slovníku cizích slov (1995). Vyskytuje se tam heslo

autentizovat [-ty-] nedok. i dok. <ř> kniž. (co) ověřovat, ověřit
(původnost, pravost, hodnověrnost): a. listinu

A pak tu mám ještě Příruční slovník jazyka českého (1935-37), kde je heslo

autentisovati (vysl. -zo-) nedok. i dok. ověřovati, ověřiti

Žádné jiné tvary jsem v těchto (ani jiných) slovnících nenašla.
Podstatné jméno utvořené od tohoto slovesa pak přirozeně bude
autentizace. Takže termín tu byl dávno před počítači, používal se zřejmě
dost málo, ale není důvod ho nepřevzít (a vymýšlet něco jiného). Taky by
se dalo použít české slovo ověření, ale to má tu nevýhodu, že je chápáno
příliš obecně. Převzatým slovům se snáze připisuje odborný význam.

A k tomu korpusu, o kterém se někdo zmiňoval: dotaz "autenti[sz].*" dal
93 výskytů. Z toho byl jeden autentismus a zbytek byly tvary slov
"autentizovat", "autentizace", "autentizační" a "autentizovaný". Dotaz
"autentik.*" dal 1 výskyt a dotaz "autentifik.*" dal 5.

Konec přednášky, děkuji za pozornost.

Hanka
--
Hana Skoumalova                Charles University, Faculty of Arts
                                          Institute of Theoretical